Nyhedsbrev
Søg
Nyt om FIP-programmet for naturvidenskabelig faggruppen den 19. september på Fredericia Gymnasium.
Forskningsbaserede undervisningsmaterialer om biodiversitet og metoder til gymnasiet. Find fagtekster, arbejdsspørgsmål, figurer og video lavet i samarbejde med lærere og forskere fra Københavns Universitet.
Aktiviteter med et taktilt og rummeligt aspekt, der hjælper elevernes forståelse på vej og får dem væk fra skærmen.
Sæt fokus på grønt iværksætteri. Projektet "Fremtiden Forfra" har udviklet generelt materiale om grønt iværksætteri samt materiale til inspiration og direkte brug i fagene.
Her kan du finde ideér til aktiviteter med taktile input i kemi og bioteknologi, som støtter elevernes læring og hukommelse.
Elever er i en læringsproces, som udfordres af digitale tjenester, der effektivt kæmper om deres opmærksomhed. Forløbet dækker cellebiologi, transport og nervesystemet i en aktuel og vedkommende sammenhæng.
Fedtstoffer er et tveægget sværd. Vi er afhængige af dem, men typen og mængden påvirker vores helbred. I dette enkle forsøg kobles fedtstoffers fysiske egenskaber tydeligt med deres kemiske struktur.
Kan eleverne opnå større faglig indsigt i fysik ved at arbejde med chatbots i undervisningen?
Find programmet for FIP 2023 i Naturvidenskabelig faggruppe her.
En AI-chatbot kan hjælpe eleverne i gang med selv at designe forsøg, mens de lærer at bearbejde og forholde sig kritisk til det indhold, som chatbotter leverer.
Chatbots er først og fremmest et redskab, som vi skal forholde os til, at eleverne anvender.
Eleverne har adgang til chatbots og vil møde dem igennem deres videre uddannelse og karriere. Hvordan skal eleverne forholde sig til chatbots? Hvad er chatbottens muligheder og begrænsninger?
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Brændstoffers kemiske struktur afgør den energi, som de lagrer, og den varmeenergi, som kan blive frigivet ved forbrænding. Den globale opvarmning får os til at overveje, hvilke brændstoffer vi skal anvende.
Pep din undervisning op med Tarsia-puslespil: Her kan dine elever træne grundlæggende begreber og sammenhænge på en sjov måde.
Kemi kan virke abstrakt og fyldt med symboler, når eleverne møder det i gymnasiet. Aktiviteten konkretiserer faget kemi og viser, hvor mange steder kemi er aktuelt i hverdagen.
Organdonation er et relevant og aktuelt emne i biologiundervisningen på c, b og a-niveau. Dansk Center for Organdonation har udgivet iBogen Når død giver liv – organdonation i undervisningen, der viser hvordan.
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
To nye Viden Om-udgivelser sætter fokus på undersøgelsesbaseret undervisning i naturfag i grundskolen og i de naturvidenskabelige fag i gymnasiet.
Bestil gratis enzymer fra Novozymes.
Erfaringer fra den virtuelle undervisning kan inddrages i og styrke den normale undervisning i geofagene.
Naturvidenskabens ABC fortæller historien om store naturvidenskabelige erkendelser, der kan bruges som inspiration for undervisningen. ABC´en er netop færdiggjort af en ekspertgruppe af skarpe naturvidenskabelige hjerner og kunne være et godt bud på inspirerende læsning i sommerferien.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Dette forløb omhandler sammenhængen mellem den katabolske proces respiration (carbohydraternes intermediære stofskifte) og kroppens energiafhængighed.
Et vidensnotat og en vejledning giver mulighed for at blive klogere på og finde inspiration til arbejdet med interaktive laboratoriesimuleringer.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Eksempler på eksamensopgaver til mundtlig prøve i kemi.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Nedenfor findes en række elev- og lærervejledninger, der kan anvendes i forbindelse med tematiseret forløb i kemi.
Når man arbejder med faglig læsning i de naturvidenskabelige fag, er den vigtigste ting, man som lærer skal forholde sig til, at eleverne skal blive bevidste om, deres læsefokus.
Mange elever har svært ved at læse tekster i de naturvidenskabelige fag, og selv om de læser, svarer deres udbytte af læsningen ikke til deres indsats, og man kan derfor med fordel interessere sig for den sproglige dimension i sit fag.
Aktiviteterne indeholder 4 korte læreroplæg og 4 tilhørende elevøvelser. Hver session (oplæg og øvelse) har en varighed af ca. 30 min. og kan anvendes i sammenhæng eller uafhængigt af hinanden.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Lad eleverne lave en plan for laboratoriesikkerhed og undgå en kedelig gennemgang af regler og forbud.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier