Artikel
6 råd til lærerne om god seksualundervisning
På denne side kan du finde 6 råd til lærere om god seksualundervisning.
1: Undervis med afsæt i din faglighed og læreplan
Anvend de gymnasiale fag og metoder og tilgange, som allerede er tilgængelige og velkendte for dig selv og dine elever, når du formidler seksualundervisningen. Temadage kan være gode supplementer til den daglige undervisning.
2: Tag højde for den konkrete elevgruppe
Du har ansvar for at målrette undervisningen mod den konkrete elevgruppe og møde dem, hvor de er. Der er forskel på elevernes sociale baggrunde, både på tværs af forskellige skoler, men også fra klasse til klasse og elev til elev. Der er også forskel på relationen mellem lærere og elever. Der kan derfor være forskel på, hvilke emner det er hensigtsmæssigt at tage op samt hvornår og hvordan (både pædagogisk og didaktisk).
3: Hold undervisningen fri for personlige erfaringer
Undervisningen bør tage afsæt i et fælles tredje, eksempelvis en tekst, en film, en case, rollespil eller andet. Det højner den faglige standard og sikrer, at lærere og elever ikke føler sig pressede til at dele ud af sig selv eller blive centrum for en debat.
4: Overvej nøje, hvordan dine fag kan være relevante for seksualundervisningen
Det er ledelsens ansvar at afgøre, hvordan seksualundervisningen skal tilrettelægges på den enkelte skole. En vellykket implementering forudsætter, at lærerne spiller med, er nysgerrige og åbne for at eksperimentere med undervisningsformer. Reflektér med faggruppen om, hvordan undervisningen kan udføres i de konkrete fag og prøv gerne forskellige metoder af for at se, hvad der virker bedst for de enkelte klasser.
5: Sørg for, at seksualundervisningen er tryg for både dig og dine elever
Eleverne skal være trygge, før de kan lære noget. Det er en god idé at overveje, hvad der kan være trygt og utrygt og rammesætte undervisningen efter det. Når du skal påbegynde nyt forløb, hvor seksualområdet indgår, kan du overveje at tale om tryghed og utryghed med eleverne, så I sammen afstemmer grænserne.
6: Hav en positiv tilgang til seksualundervisning
Det betyder blandt andet, at du skal undervise på en inkluderende og ikke-diskriminerende måde, og at du skal tage højde for forskellige udgangspunkter og perspektiver blandt eleverne. Arbejd efter at skabe et trygt og frit rum, hvor eleverne kan diskutere og få modnet deres perspektiver uden at sætte egne erfaringer ufrivilligt i spil.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.