Aktivitet

Oktoberfest med fem stationer

Oktoberfest er andet end øl, sang og Lederhosen. Anvend festlighederne som omdrejningspunkt for “Landeskunde” og kulturforståelse - og brug en levende undervisningsform, der får eleverne til at være aktive. 

Gennem forskelligartet materiale træner eleverne deres mundtlige og skriftlige kompetencer. Samtidig får eleverne en en grundlæggende viden om traditionen Oktoberfest i München. 

Der arbejdes med følgende faglige mål (Tysk B på stx):

  • føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
  • anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier

 

Forberedelse/overvejelser

Det didaktiske greb i denne øvelse er at aktivere eleverne omkring et tema, hvor eleverne arbejder med såkaldte stationer. Der er (her) fem stationer med forskellige opgavetyper, der træner både ordforråd, grammatik, mundtlighed og skriftlighed. Derudover skal eleverne anvende deres læse- og lyttekompetencer. 

Når eleverne bevæger sig rundt fra sted til sted i klassen, kan man desuden differentiere den hjælp, man giver eleverne – også i meget store klasser:  Da elevgrupperne delvist kan løse flere af opgaverne på egen hånd, kan man som lærer gå rundt og hjælpe eleverne på deres respektive niveauer.

Hvis klassen er stor, kan man med fordel have den samme station to eller tre gange i lokalet, så der kun er fire elever ved hver station. Ved de stationer, hvor eleverne skal se et filmklip, kan man bede dem bruge deres egne høretelefoner eller placere den station uden for klasselokalet.

De 5 stationer indeholder opgaver eleverne får 15 minutter til at løse. Markér for eleverne, hvornår de skal skifte station. Læreren kan med fordel bruge et online stopur til at tage tid.

 

Forberedelse: 

  • Print arbejdsarkene ud og placer dem ved hver station

  • Find to billeder fra nettet, der viser episoder fra Oktoberfesten, f.eks. en kvinde i dirndl med mange ølkrus i hånden, eller et billede inde fra selve festteltet. De skal bruges til station 5. 

  • Placér computere ved station 1 og 4, eller sig til eleverne at en fra gruppen skal bruge sin egen computer ved denne station.

 

Materialer:

Tischreservierung fra München.tv, offentliggjort den 8. aug. 2014

 

Opfølgning:

Emnet her er “Oktoberfest”, men et hvilket som helst tema kan anvendes: Jugendkultur, Ausländer raus, Die tägliche Nahrung, osv. Hen imod eksamen kan man lade eleverne selv udarbejde opgaver til de forskellige stationer, så at de får repeteret og trænet til eksamen på en anderledes måde. 

 

Gennemførsel

Introducér de faglige mål for eleverne og forklar princippet med stationer. Inddel eleverne i fem grupper, og lad hver gruppe begynde ved en station.

 

STATION 1

Her er der placeret en computer, hvor eleverne ser denne video  

Tischreservierung og får følgende opgave:

Schaut Euch das Video an und beantwortet die folgenden Fragen:

1. Was ist das Thema des TV-Beitrages?

2. Was ist der Beruf der beiden interviewten Männer? 

3. Was ist ihre Meinung zu dem Thema?

4. Was haltet Ihr davon?

 

STATION 2

Eleverne skal på denne station via en Quizlet arbejde med gloser knyttet til Oktoberfesten. 

I selve Quizlettten skal eleverne starte med en kategori, der hedder "Flashcards". Når eleverne har styr på denne, så kan de prøve nogle af de andre kategorier. Gloserne som elever præsenteres for i Quizletten er følgende:

ohne Zweifel - uden tvivl

die Straßenbahn - sporvogn

der Pilger - pilgrim

der Vertilger – person, der spiser

jauchzen – at juble

das Bierzelt - øltelt

das Karussell - karrusel

der Maßkrug - literkrus

eine Maß Bier – krus med en liter øl 

die Blaskapelle - blæserorkester 

der Wirt - vært

die Gaudi - sjov

das Dirndl - tyrolerkjole

die Lederhose - skindbukser 

die Tracht - folkedragt

das Hendl - grillkylling

die Haxn – stegt skank

Eleverne får denne opgave: “Mache das Vokabelspiel! Fängt mit den “Flashcards” an, und geht dann weiter mit den anderen Spielen.”

 

STATION 3   

Ved denne station skal eleverne læse et digt: Eugen Roths “Das Oktoberfest”

Eleverne får denne opgave:

Lese das Gedicht von Eugen Roth

Das Oktoberfest

Zu Münchens schönsten Paradiesen

Zählt ohne Zweifel seine Wiesen

Im Frühling, Sommer, auch im Winter

Ist allerdings nicht viel dahinter,

Da ist sie nur ein weiter Plan,

Ein Umweg für die Straßenbahn.

Jedoch im Herbst ist dieser Platz

Des Münchners wundervollster Platz.

 

Wer zählt die Völker, kennt die Namen

Die gastlich hier zusammenkamen?u

Von Augsburg und vom Isengau

Von Freising, aus der Hallertau

Aus Franken, Schwaben, Sachsen, Hessen

Die Preußen selbst, nicht zu vergessen

Und all die Anderen Wiesenpilger

Die Drei Millionen-Maß-Vertilger.

 

Das Jahr ist lang, die Wies’n kurz

Hinein denn in den wilden Sturz!

Zufrieden jauchzet groß und klein:

“Hier bin ich Mensch, hier darf ich’s sein”!

(1960)

 

Arbeitsfragen:                                                                                                 

1. Was erfährst Du über das Oktoberfest?

2. Woher kommen die Menschen zum Oktoberfest nach Eugen Roth?

3. Wie viele Liter Bier werden nach Eugen Roth auf der Wiesn getrunken?                                                                                                      

 

STATION 4

Ved station 4 skal eleverne undersøge på internettet. Arbejdsspørgsmålene er følgende:

1. Recherchiere im Internet, wie viele Besucher zum Oktoberfest 2018 kamen und woher.                                                                                                      

2. Wie viele Liter Bier wurden 2018 getrunken? Recherchiere im Internet! 

3. Welche Biermarken gibt es auf dem Oktoberfest?                                                                                             

 

STATION 5

Ved station 5 skal eleverne beskrive og fortolke et par billeder fra Oktoberfesten. (Læreren har fundet to billeder fra nettet, der viser episoder fra Oktoberfesten, f.eks. en kvinde i dirndl med mange ølkrus i hånden, eller et billede inde fra selve festteltet).

Beskrivelsen skal helst foregå på tysk.

Eleverne får denne opgave “Beschreibe die beiden Bilder!”                                                                                   

                                                             

Evaluering/ Opfølgning

Læreren udpeger den første gruppe, der skal fremlægge svar fra en af de 5 stationer. Den gruppe, der skal fremlægge, udpeger en opponentgruppe, der skal give feedback på gruppens svar. 

Opponentgruppen er den næste i rækken til at fremlægge og udpege egen opponentgruppe, osv.  

Lad til sidst eleverne angive på en skala fra 1 til 5 i hvor høj grad, de mener, at de nu kan føre en samtale om Oktoberfest.

Eleverne kan hjemme søge flere oplysninger om "Oktoberfest" på nettet, og hver elev finder to spørgsmål, de stiller til de andre elever i næste time. Evt kan læreren samle spørgsmålene i en Kahoot.

 

Kreditering 

Maren Erhardt, Niels Brock/ Dorthe Rasmussen Kjær, Rysensteen Gymnasium.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.