Artikel

Skærmfri perioder i de klassiske fag

Nærvær og læring i klassiske fag - uden skærme. Her er bud på analoge undervisningsformer, som kan sætte tanker i gang, så vi kan holde pause fra det digitale og i faglige rammer skabe rum for det sociale.

Her på siden finder du seks forslag til aktiviteter og arbejdsformer, der kan fungere som skærmfrie perioden i de klassiske fag.

 

Object based learning

Object based learning er en undervisningsmetode, der inddrager håndgribelige objekter i undervisningen. Metoden bygger på, at læring synker dybere ind, når elevens sanser engageres i læreprocessen. Metoden er beslægtet med ’æstetisk læring’ og læringsteorier om ’ræsonans’. 

Forslag til aktivitet

Gåtur med blik for formsprog

Gå en tur på eller omkring gymnasiet i slutningen af et forløb om arkitektur.

Bed eleverne om at finde eksempler på klassisk formsprog i arkitekturen. Stands op og tal om de bygningselementer, eleverne peger ud.

Studér dem med øjnene og om muligt med fingerspidserne. Fortæl eleverne, hvad elementerne hedder.

Vurdér, om det klassiske formsprog er græsk eller romersk.

Tal med eleverne om, hvorfor der er antikke spor på og omkring danske gymnasier.

 

Højtlæsning

Der findes forskellige ’skoler’ inden for højt- og samlæsning, man kan fordybe sig i. Bibliotekerne og læseforeningen er fx optagede af ’guidet fælleslæsning’.

Pointen med de forskellige teknikker er at sænke tærsklen ind til teksten og tilbyde læserne adgang til indlevelse i et værk, som uden hjælp ville være delvist uforståeligt.

Forslag til aktivitet

Guidet fælleslæsning

Læs højt for dine elever, fx et kortere afsnit ad gangen.

Stil åbne spørgsmål, og lad dem tale sammen. Når samtalen ebber ud, læser du næste afsnit højt.

Lad elever, som har lyst, læse højt for jer andre.

Når I har øvet det nogle gange i klassen, kan eleverne selv læse højt i mindre grupper, hvorved flere kan komme til orde.

Lad højtlæsningen være en periode af undervisningen, der inviterer til indlevelse og oplevelse.

Gem fagbegreberne lidt ad vejen.

 

Cooperative Learning (CL)

Quiz og byt, svar bazar og ordet rundt er eksempler på velkendte Cooperative Learning-strukturer, som stadig er relevante. Cooperative Learning er skærmfri og strukturerer et trygt gruppearbejdsrum.

Der kan veksles mellem et utal af øvelser, der skaber variation og træner det sociale samspil mellem eleverne.

Forslag til aktivitet

Dobbeltcirkler

  1. Halvdelen af eleverne former en cirkel med ryggen mod cirklens centrum. Den anden halvdel af eleverne danner en cirkel udenom og står ansigt til ansigt med eleverne i den inderste cirkel.
  2. Læreren stiller et spørgsmål
  3. Partnerne diskuterer den aftalte tid.
  4. Partnerne siger ’tak for snakken’, og ydercirklen rykker en person til højre.
  5. Læreren stiller et nyt spørgsmål, og eleverne diskuterer med deres nye partnere.

 

Spildesign

At designe spil på baggrund læste tekster eller gennemgåede monumenter er en remediering.

Eleverne flytter deres faglige viden og kompetencer fra et medium til et andet.

Udarbejdelsen af spil bestående af pap, papir, terninger og brikker kan være lidt tidskrævende, men spillene kan gemmes i et skab i klassen og bidrage til analog repetition og variation i kommende moduler.

Forslag til aktivitet

Terningespil

Lad eleverne i grupper á fire designe et terningespil, som kan spilles af 2-4 personer. Spillet skal gøre spillerne bedre til at:

  • Tale om epos som genre
  • Bruge fagbegreber 
  • Give eksempler fra Odysseen (eller Iliaden)

Når eleverne har fundet på spil og spilleregler, må de begynde at spille. 

 

Margretheskål, Tableaux vivante, Gæt og grimasser

Én ting vi i hvert fald har lært af de gamle grækere er, at konkurrencer skaber tilslutning. Selskabslege som fx Margretheskål, Tableaux vivante og Gæt og Grimasser giver mulighed for at kombinere fysisk aktivitet med repetition af vigtige begreber, steder og personer. 

Forslag til aktivitet

Margretheskål

Lad eleverne skrive en seddel hver med navn på personer, begreber og steder, der er relevante for den tragedie, I er ved at læse. Del nu eleverne i to hold, og spil tre runder á 3 minutter.

Første runde: En fra hold A trækker en seddel og forklarer, hvad der står, uden at sige navnet. Holdet skal gætte så mange sedler som muligt på tre minutter. Holdene skiftes til at gætte, indtil alle sedler er brugt op.

Anden runde: Samme som første runde, bortset fra at man nu kun må sige ét ord. 

Tredje runde: Nu skal der mimes.

Til sidst tælles pointene sammen, og det hold, der har gættet flest sedler, og som guderne elsker højest, vinder.

 

'Corona-formater'

Under de to nedlukninger var vi tvunget til at udtænke skærmfri alternativer til de alt for mange timer vi i forvejen tilbragte foran skærmen.

Der er helt sikkert perspektiver i at finde disse undervisningssekvenser frem og aktualisere dem i en hverdag, hvor eleverne og vi igen kan være fysisk sammen.

Forslag til aktivitet

Gå på opdagelse i arkiverne

Templer af trylledej, tegning og håndskrift, skattejagter og byvandringer og foto-safarier er blot en håndfuld af de idéer, vi under nedlukningerne delte med hinanden i diverse fora på de sociale medier.

 

Find mere inspiration

 

Kreditering

Katja Holm, Frederiksberg VUC & STX, i samarbejde med CFU

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.