Tværfagligt samarbejde mellem dansk og kemi

I dette tværfaglige forløb mellem dansk og kemi sættes der fokus på smagsbegrebet ud fra en naturvidenskabelig- og kulturel vinkel. 

 

Materialer

 

Herunder præsenteres en forløbsplan med eksempler på, hvordan smagsbegrebet kan inkorporeres i samarbejdet mellem dansk og kemi. Forløbet indeholder forskellige øvelser og cases for at understøtte undervisningen. 

 

I forløbsplanen præsenteres rammerne for at undersøge smagsbegrebet i det tværfaglige samarbejde mellem dansk og kemi. 

Eksempel på en opgaveformulering til en tværfagligt reflekterende artikel med fokus på smagsbegrebets betydning i fagene og livet. 

I denne øvelse præsenteres arbejdsspørgsmål til Karen Wistofts artikel "Smagsdidaktisk refleksionsteori i faget madkundskab"

I denne øvelse skal smage-5-kanten udfyldes for at identificere de fem grundsmage.

I dette opstartsmodul introduceres smagsbegrebet til videre anvendelse i forløbet. 

I denne skriveøvelse skal et æble beskrives ud fra bevidstheden om fagenes metoder og materialer. 

I denne øvelse skal valget af en tomat begrundes ud fra en naturvidenskabelig (kemisk) og en kulturel (danskfaglig) vinkel.

Siden er opdateret 16. juni 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.