Aktivitet

Perfekte bløde flødekarameller - innovativ tilgang

Øvelsesvejledninger til eksperimentelle forsøg i kemi i de tre gymnasiale niveauer. Eleverne skal undersøge forskellige typer af sukker på flere måder, inden de skal fremstille lækre flødekarameller 

Der er lagt op til, at eleverne skal arbejde med den del af den innovative proces, hvor et problem undersøges og et løsningsforslag udvikles/udarbejdes.

Ved at bruge mad i eksperimenterne i kemiundervisningen, vises relevansen for kendskab til kemi i hverdagen.

 

Aktivitetens opbygning

Vejledningerne lægger op til, at eleverne skal forsøge at smage sig til sødeevnen,

Her kan man have en diskussion af, hvordan man kan bruge sensoriske undersøgelser i en verden, hvor vi har mange forfinede analysemetoder.

Derefter skal eleverne opvarme forskellige blandinger af sukker, fløde og natron ved forskellige temperaturer. Her undersøges Malliard reaktionen og begrebet karamellisering berøres.

Til sidst undersøges, hvordan man laver de bedst mulige flødekarameller. Først laves en undersøgelse af hvilken temperatur, man bør koge karamelmassen ved inden der fremstilles en portion perfekte karameller

På A-niveau skal eleverne arbejde meget mere selvstændigt end på C-niveau.

I begge vejledningerne er der spørgsmål, der skal besvares både før og efter det eksperimentelle arbejde. Mange af spørgsmålene skal findes ved søgninger på nettet eller opslag i lærebøger.

 

Kreditering

Marianne Støckler

Siden er opdateret 13. januar 2021 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.