Artikel

Dans elevernes faglig trivsel frem

Forøg dine elevers faglige trivsel i din idrætsundervisning ved hjælp af dansen Salsa de Casino.

En nyere undersøgelse, af gymnasieelevers trivsel, konkluderer, at eleverne har det godt både socialt og emotionelt. Eleverne scorer derimod relativt lavt på den faglige trivsel. Af den grund mangler mange elever motivation for undervisningen og deltager uengageret.

For at forstå og beskrive elevernes faglige trivsel kan Albert Banduras begreb ”self efficacy” benyttes. Begrebet bruges til at beskrive elevernes tro på egne evner, arbejdsindsats og evne til at anvende deres viden til at løse en opgave. Således hænger self efficacy sammen med den faglige trivsel på den måde, at hvis eleverne oplever, at de lykkedes, øges deres faglige trivsel.

Om Salsa de Casino

Salsa de Casino er en særlig form for salsa, som danses i en rundkreds. Dansen er karakteriseret ved, at en ”lider” kalder forskellige figurer eller trin, som danserne udfører. Dansen kræver engagement, da deltagerne skal være hurtige til at reagere på de mange skift i trin og figurer.

Opbygning af et idrætsmodul med Salsa de Casino

Opbygningen af et idrætsmodul med Salsa de Casino kan starte med undervisning i grundtrin. Efter undervisningen i grundtrin, kan der tages fat på figuren ”Vuelta” og efterfølgende ”Directo”. "Vuelta" og "Directo" uddybes nedenfor.

Det er en god idé, at lade eleverne blive ret fortrolige med grundtrin og de to figurer, inden selve dansen udføres. Der kan bygges flere figurer på senere i forløbet. Eksempelvis ”Dame” og ”Fly”.

Salsa de Casino kan opbygges som et helt undervisningsforløb på seks moduler med mange forskellige figurer, hvor eleverne også får mulighed for at prøve rollen som lider. Men dansen kan også indgå som et eksempel på en dans i et mere bredt funderet danseforløb eller et rytme-basis-forløb, med flere forskellige typer af danseformer.

Sådan kan Salsa de Casino øge elevernes faglig trivsel

Salsa de Casino kan let tilpasses til undervisningen og elevgruppen. Eleverne vil hurtigt opleve, at de mestre simple trin og figurer. Senere i et forløb kan eleverne blive udfordret af mere komplekse figurer.

Ikke-idrætsvante elever vil i form af Salsa de Casino relativt hurtigt kunne opleve, at de lykkedes, og dermed kan deres faglige trivsel øges. Selve bevægelsesfælleskabet hos eleverne vil i mange tilfælde også være med til at øge elevernes engagement, bevægelsesglæde og modet til at fejle.

Det sociale aspekt af Salsa de Casino skal naturligvis ikke negligeres. Dansen ligger i høj grad op til, at eleverne oplever og styrker positive relationer til klassekammeraterne. Det er tydeligt, at der ud over den enkeltes elevs evne til at udføre trin og figurer også er fokus på samarbejdet. Glæden i en klasse er åbenlys, når de hyppige partnerskift betyder, at alle kommer til at danse med alle. Fællesskabsfølelsen bliver styrket, når en klasse oplever, at de alle sammen mestrer en dans.

Elevernes fokus på krop, køn og identitet kan have betydning for deres lyst til at have idræt. Deres kropsbillede kan hæmme deres engagement i idrætsundervisningen. Af den grund bruges betegnelserne lead og follow istedet for herre og dame. Dansen vil derfor være inkluderende for alle elever uanset køn.

Udførsel af aktiviteten

Salsa de Casino tager udgangspunkt i salsamusik og salsagrundtrinet, hvor der kun er tre trin på fire taktslag. Det vil sige, at fødderne bevæges i første del af grundtrinnet højre – venstre – højre – pause og i anden del af grundtrinnet venstre – højre – venstre – pause. Dette er follow (dames trin). Lead (herre starter på venstre).

Vuelta

Ud fra dansens grundtrin bygges figurer op. Det kan eksempelvis være en ”Vuelta”, hvor et par står skulder ved skulder. Begge danser bagud på første del grundtrinnet og fremad med to kvarte drejninger på anden del af grundtrinnet, så parret vender mod hinanden og drejer hjem igen. Dette gentages to gange. Tredje gang forbliver parret med front mod hinanden. Herefter løfter lead venstre arm, og follow laver en højredrejning tilbage på plads med siden til partneren.

Directo

”Directo” er en anden variation af dansen, hvor der hele tiden skiftes partner. Parret laver samme trin som i figuren ovenfor, men i stedet for at udføre followdrejning, tages der fat i partneren med højre hånd. Herefter går lead mod venstre og follow mod højre og begge møder en ny partner.

Disse variationer og mange flere kan findes på YouTube. En grundig og præcis forklaring finder du, hvis du søger på “salsa undervisning”.

Kreditering

Henrik Lindgaard Møller, fagredaktør i idræt emu.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.