Forskning og viden
Ledelse og udvikling af læringsmiljøet på erhvervsgymnasiet
Artiklen fremlægger resultaterne fra kvalitetsrapporten ‘På rette vej' og vurderer succeskriterierne for undersøgelsen. Det fremhæves blandt andet, at projektets succes kan tilskrives en systematiske kompetenceudvikling, som både ledelse samt lærere har undergået gennem projektperioden.
Hovedpointer
- Gennem projektperioden har ledelse og lærere udviklet samme pædagogiske sprog og arbejder sammen ud fra et fokus på elevernes trivsel og læring.
- De enkelte teams har udviklet sig mod pædagogiske læringsfællesskaber, som kan imødegå de pædagogiske udfordringer.
Faktaoplysninger
Artiklen er udgivet af Avdeling for Lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Innlandet, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet & Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet i 2017.
Læs hele rapporten, som artiklen baserer sig på: På rette vej - resultater fra anden kortlægningsundersøgelse på fem erhvervsgymnasiale uddannelser i Region Nordjylland 2015.