FIP - Engelsk januar 2020

På FIP-kurserne for STX januar 2020 præsenterede fagkonsulenten nyt fra faget og opmærksomhedspunkter når engelsk indgår i SRP.

Kursets øvrige oplæg gav idéer til at arbejde med innovation i engelsk, at bruge formel debat som arbejdsform, samt at inddrage karrierelæring i det daglige arbejde med kernestoffet.

Oplæg, spørgsmål og diskussion. Herunder opsamling på mundtlig og skriftlig prøve 2019 og justeringer af de skriftlige opgavesæt
v. fagkonsulent Line Flintholm

Hvordan kan innovation inkorporeres som en naturlig del af undervisningen i humaniora på de gymnasiale uddannelser? På baggrund af en kortfattet uddybning af hvordan innovation i humaniora kan forstås, gives der konkrete eksempler på længere innovationsforløb, men også på kortere innovative delelementer i den daglige undervisning.

V. Lise Wich, Lektor i engelsk og mediefag på Marselisborg Gymnasium. Forfatter af “Lærervejledning: Innovation i de humanistiske fag” (Forlag Fonden for Entreprenørskab Orca Press, 2018)

Oplæg, spørgsmål og diskussion. Herunder kernefaglighed, enkeltfaglige opgaver, innovation i SRP og vurderingskriterier

v. fagkonsulent Line Flintholm

Hvordan bruger man formel debat som en arbejdsform, hvordan fungerer det i samspil med andre fag, og hvilke elevkompetencer tilgodeses herigennem? Kom og bliv inspireret til en struktureret måde at bruge debat i undervisningen – også når det gælder fiktion.

V. Charlotte Ib, indehaver af Do Debate! Projektleder for UVM for VM i debat og lektor i engelsk på Sankt Annæ Gymnasium.

Handler karrierelæring kun om elevernes fremtidige karriere- og studievalg? Og er det nødvendigt at tage på ekskursion eller virksomhedsbesøg for at træne elevernes karrierelæringskompetencer? Svaret er NEJ! 

I dette oplæg bliver I klogere på hvad karrierelæring egentligt er, og hvordan vi som engelsklærere får det foldet meningsfuldt ud i den daglige undervisning. Formålet med oplægget er at give jer en lille goodiebag med virkelighedsnære ready-to-wear øvelser, ideer og twists til jeres engelsktimer, som gerne skulle øge elevernes motivation.

v. Helene Brogaard Harrits, deltager i Regionsprojektet ”At mestre valget – karrierelæring i ungdomsuddannelserne” (2017-2019), og lektor i engelsk og religion på Århus Statsgymnasium.

Siden er opdateret 22. januar 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.