Artikel

Praktiske udfordringer og dilemmaer

Få inspiration til løsninger på praktiske udfordringer og dilemmaer, som kan opstå i implementeringen af skærmanbefalingerne.

Siden indeholder en række korte videoer, der præsenterer forskellige praktiske udfordringer og dilemmaer.

 

Introduktionsvideo 

Se denne video og få Dorte Ågårds introduktion.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Når man indfører digitale retningslinjer, kan der opstå dilemmaer om, hvordan man sikrer, at elever med ordblindhed kan få adgang til de digitale hjælpemidler, som de har brug for. 

I videoen giver Dorte Ågård råd til, hvordan man bedst tager hensyn til ordblinde elever, når man implementerer skærmanbefalingerne.

Du kan desuden læse mere om, hvordan man sikrer ordblinde digital læse- og skrivestøtte kombineret med generelle begrænsninger af skærmbrug nederst på siden

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Når man indsamler elevernes mobiltelefoner, mødes man ofte med indvendinger om, at eleverne skal kunne komme i kontakt med psykolog eller læge, eller at forældrene vil kunne ringe.

I videoen giver Dorte Ågård inspiration til, hvordan man håndterer den situation

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Lærere kan frygte, at restriktive digitale retningslinjer vil føre til konflikter og en negativ ændring i dynamikken med eleverne. Erfaringsmæssigt skaber digitale begrænsninger dog kun få konflikter, men forandringerne kræver en vis tålmodighed.

I videoen giver Dorte Ågård råd til, hvordan man forebygger konflikter med eleverne i implementeringen af skærmanbefalingerne.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Der vil altid findes eksempler på elever, der omgår reglerne. Et system bliver aldrig 100 % effektivt, men alligevel kan en skærmpolitik reducere mængden af distraherende elementer i undervisningen ganske meget.

I videoen fortæller Dorte Ågård, hvorfor det trods risikoen for snyd er vigtigt at indføre mobilpolitik og firewall for at begrænse digital distraktion.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

En ny, restriktiv skærmpolitik må ikke medføre, at skolen bliver opfattet som uvenlig og autoritær. Men samtidig skal der være sanktioner, hvis eleverne overtræder reglerne. Ellers bliver det ikke taget alvorligt.

I videoen giver Dorte Ågård råd til, hvordan man kan fastsætte procedurer for sanktioner

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Hvordan sikrer man elevernes mulighed for at tage brugbare noter i undervisningen, når man med jævne mellemrum lukker skærmene, og notetagning derfor ikke kan foregå ved skærmen?

I videoen giver Dorte Ågård råd til, hvordan man kan hjælpe eleverne til at udvikle flere strategier til notetagning, når skærmbrugen reduceres.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Hvad gør en lærer, når de allerfleste læremidler er digitale, og man samtidig vil begrænse brugen af skærme i undervisningen?

I videoen dykker Dorte Ågård ned i dilemmaet og kommer med råd til, hvordan man kan kombinere analoge og digitale læremidler og arbejdsformer

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

På skoler, der underviser voksne, kan der være udfordringer med kursister med børn, der har behov for at kunne være i kontakt med deres børns daginstitutioner.

I videoen giver Dorte Ågård råd til, hvordan man kan gå i dialog med voksne kursister i forbindelse med indførelse af mobilfrihed

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Lukkede skærme kræver nye arbejdsformer. I denne video giver Dorte inspiration til, hvordan man kan indarbejde flere analoge elementer i undervisningen, og hvorfor det kan være værdifuldt at gøre.

Du kan desuden læse mere om og få inspiration til analoge aktiviteter nederst på siden.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Digitale distraktioner har fungeret som en mulighed for en pause, hvor eleven selv zoomede ind og ud af undervisningen. En begrænsning af distraktionerne vil ikke med det samme medføre, at eleverne kan holde koncentrationen igennem et helt undervisningsmodul.

I videoen giver Dorte Ågård inspiration til, hvordan man kan sikre variation og pauser i undervisningen, så eleverne får gode vilkår for koncentration og læring.

Du kan desuden læse mere om og få eksempler på hjernepauser og bevægelse, der kan skabe energi i klasserummet nederst på siden.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Kreditering

Dorte Ågård, ph.d., selvstændig klasseledelsesforsker og pædagogisk konsulent.
 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.