Artikel
SE. Om de digitale kompetencer
Videoerne her omhandler digitale kompetencer, faglig anvendelse af teknologier; pædagogiske formater i undervisningen – samt digitale kompetencer i hhv. geografi og idræt - og engelsk og matematik.
Digitale kompetenceområder
“Digitale kompetencer kan dække over en lang række af meget forskellige kompetencer – fra nogle meget specifikke tekniske færdigheder til kritisk og refleksiv håndtering af internettet som en vidensressource.” Sådan indleder forskningsleder og lektor Christian Dalsgaard denne video om digitale kompetencer.
Faglig anvendelse af digitale teknologier
“Vi kan se, at lærere arbejder med digitale teknologier i spændingsfeltet mellem deres kernefaglighed, didaktik og en digital faglighed,”fortæller Christian Dalsgaard og peger på, at de tre perspektiver rummer meget forskellige anvendelser af digitale teknologier i undervisningen.
Pædagogiske formater for digitale kompetencer i undervisningen
Denne video præsenterer en tilgang til, hvordan man kan indarbejde digitale kompetencer i undervisningsforløb. Arbejdet med pædagogiske formater kan være en måde at begynde arbejdet med digitale kompetencer på organisatorisk plan. Det kan samtidig være en effektiv måde at vidensdele og forankre kompetencerne i skolens pædagogiske arbejde.
Digitale kompetencer i geografi og idræt
De to DiDaK-undervisere, Jesper Raunholt Christensen og Jakob Moesby Andersen, udfolder, hvordan de har arbejdet med digitale kompetencer i henholdsvis geografi og idræt, samt hvor digitale værktøjer og internettet skubber til mulighederne i faget.
Digitale kompetencer i engelsk og matematik
De to DiDaK-undervisere, Mikkel Kryel og Klaus Friesdal, udfolder, hvordan de har arbejdet med digitale kompetencer i henholdsvis engelsk og matematik, samt hvor digitale værktøjer og internettet skubber til mulighederne i faget.