Gå til hovedindhold
Hjem

Nyhedsbrev

Søg

Søg på: Hele emu.dk
ALLE OMRÅDER
Du har søgt på:
Søgeresultat
    67 resultater
Områder










Litteraturstudie om forebyggelse og radikalisering

Hvordan kan I styrke børn og unges demokratiske selvtillid og gøre dem modstandsdygtige mod radikalisering?

Tema: Demokrati og fællesskaber (STX)
Indholdstype: Forskning og viden
Slutevaluering af satspuljeinitiativ om forebyggelse af radikalisering og negativ social kontrol

Udviklingsforløb og kompetenceudviklingsaktiviteter for undervisere og pædagogisk personale kan styrke det fagprofessionelle arbejde med forebyggelse af radikalisering og negativ social kontrol. 

Forskning og viden (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Forskning og viden
Forebyggelse af radikalisering og ekstremisme

Eleverne arbejder med begreberne radikalisering og ekstremisme - og aktiviteterne lægger op til refleksion over, hvorfor nogle bliver radikaliserede, og hvordan man kommer ud af et ekstremistisk miljø?

 

Fag: Samfundsfag (STX)
Indholdstype: Forløb
Handle- og henvendelsesmuligheder ved bekymring for radikalisering

Her kan du læse om, hvad du kan gøre, og hvem der kan hjælpe dig, hvis du er bekymret for radikalisering på din skole. Redskabet er både er til pædagogisk personale og skolens ledelse.

Tema: Demokrati og fællesskaber (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Redskab
Midtvejsevaluering af initiativ om forebyggelse af radikalisering og social kontrol

Helhedsorienterede udviklingsforløb for undervisere, ledere og pædagogisk personale er med til at styrke de fagprofessionelles bevidsthed om og refleksion over egen praksis. 

Forskning og viden (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Forskning og viden
Strategiske initiativer til forebyggelse af radikalisering

Udarbejd en strategi og handleplan på skolen i forhold til børn og unges kritiske dannelse og aktive deltagelse. Sæt fokus på internettets potentialer som ramme for en demokratisk dialog, men også en forstærkende faktor for udbredelse af ekstreme budskaber.

Tema: It og teknologi (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Artikel
Vidensnotat

Vidensnotatet går i dybden med det opbyggende demokratiske arbejde, og hvordan I kan være med til at forebygge radikalisering og negativ social kontrol.

Tema: Demokrati og fællesskaber (EUD)
Indholdstype: Forskning og viden
Vidensnotat

Vidensnotatet går i dybden med det opbyggende demokratiske arbejde, og hvordan I kan være med til at forebygge radikalisering og negativ social kontrol.

Tema: Demokrati og fællesskaber (STX)
Indholdstype: Forskning og viden
Vidensnotat

Vidensnotatet går i dybden med opbyggende demokratisk arbejde, og hvordan I kan være med til at forebygge radikalisering og negativ social kontrol i grundskoler og fritidstilbud.

Tema: Undervisningsmiljø (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Forskning og viden
Warum wird man radikalisiert?

Hvorfor og hvordan bliver man radikaliseret, og hvilke konsekvenser har det for samfundet. Forløbet er på 4-6 moduler á 60 minutter, og det er egnet til tysk B, andet år.

Fag: Tysk (STX)
Indholdstype: Forløb
Ekstremisme - hvad, hvorfor og hvordan?

Find baggrundsviden om, hvad ekstremisme er, og hvordan ekkokamre bidrager til ekstremisme.

Tema: It og digitalisering (EUD)
Indholdstype: Artikel
Inspiration til arbejdet med kontroversielle emner og kritisk tænkning

Skolen skal forberede eleverne til deltagelse og medansvar i et demokratisk samfund. En del af elevernes demokratiske dannelse er, at de kan rumme andres værdier og håndtere følsomme og kontroversielle emner. 

Fag: Samfundsfag (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Artikel
Formidlende, undersøgende og samarbejdende arbejdsformer i samfundsfag

I samfundsfag skal eleverne blive klogere på verden, tage stilling og handle. Hvordan kan undersøgende, formidlende og samarbejdende arbejdsformer understøtte elevernes faglige udvikling og samarbejdsevner?

Fag: Samfundsfag (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Artikel
Viden på nettet – hvem bestemmer?

Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse af, hvordan ekkokamre kan opstå. Eleverne skal samtidig finde viden og synspunkter, som bryder med egne opfattelser.

Tema: It og digitalisering (EUD)
Indholdstype: Forløb
Viden på nettet – hvem bestemmer?

Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse af, hvordan ekkokamre kan opstå. Eleverne skal samtidig finde viden og synspunkter, som bryder med egne opfattelser.

Tema: It og teknologi (FGU)
Indholdstype: Forløb
Viden på nettet – hvem bestemmer?

Formålet med forløbet er at give deltagerne en forståelse af, hvordan ekkokamre kan opstå. Deltagerne skal samtidig finde viden og synspunkter, som bryder med egne opfattelser.

Tema: It og teknologi (FVU)
Indholdstype: Forløb
Arbejdet med kritisk tænkning

I dette litteraturstudie kan I finde inspiration til, at styrke børn og unges kritiske tænkning gennem opbyggende indsatser.

Tema: Demokrati og fællesskaber (STX)
Indholdstype: Forskning og viden
Internettet en ramme for den demokratiske eller antidemokratiske dialog?

Nettet har potentialer som ramme for demokratisk dialog, men kan også være en forstærkende faktor for udbredelse af ekstreme budskaber.

Denne artikel sætter fokus på betydningen af at rammesætte, at eleverne øver sig i at ytre sig og være kritiske og lære dem at have in mente, hvordan nettet bliver brugt til spredning af ekstremistiske budskaber.

Tema: It og teknologi (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Artikel
Ekkokamre

Mange får udelukkende nyheder fra sociale medier, der viser brugerne det, de plejer at synes om. Dette kan medføre, at der opstår såkaldte ekkokamre, hvor man bekræftes i sit eget verdenssyn. 

 

Tema: Det digitale (STX)
Indholdstype: Aktivitet
Slapt og skarpt i religion! Hvordan træner man mundtlig faglig præcision?

Mange kender situationen, hvor en elev formulerer sig korrekt, men alligevel ikke godt nok. Aktiviteten giver bud på og øvelser til at skærpe bevidstheden om, hvornår et religionsfagligt udsagn er skarpt.

Fag: Religion (STX)
Indholdstype: Aktivitet

Sideinddeling

  • Nuværende side 1
  • Side 2
  • Side 3
  • Side 4
  • Næste side Næste
  • Sidste side last
Savner du inspiration til din praksis?

Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier

Følg emu på facebook
Følg emu på Linkedin
Den e-mailadresse du har indtastet er ikke gyldig Indtast først din e-mailadresse Du er allerede tilmeldt nyhedsbrev. Du kan afmelde eller ændre via link i din bekræftelsesmail eller i bunden af nyhedsbrev. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et redigeringslink. Vi har registreret din tilmelding, men mangler din bekræftelse. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et bekræftelseslink.

 

Kontakt

  • Spørgsmål til emu:
    Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
    Mail: Kontakt emu-teamet
    Tlf: 3392 5000 
  • Spørgsmål til teknik:
    Styrelsen for It og Læring
    Mail: Kontakt til styrelsen
    Tlf: 3587 8889

Områder

  • Dagtilbud
  • Grundskole
  • EUD
  • Eux
  • Stx
  • Hf
  • Hhx
  • Htx
  • avu
  • FVU
  • FGU

Om emu

  • Redaktionelle retningslinjer og om emu
  • Få teksten læst op
  • Persondatapolitik og cookies
  • Podcast på emu
  • Tilgængelighedserklæring
  • Tilmeld dig emus nyhedsbreve
  • emu-respons

Ministeriet

  • Departementet
  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
  • Styrelsen for It og Læring
  • Ministeriets nyhedsbreve