Gå til hovedindhold
Hjem
KOMPETENCEUDVIKLING

Hvad er digital dannelse?

Dannelsesbegrebet i skolen er blevet udvidet til også at inkludere det digitale felt, hvor en række sager har sat fokus på, at adfærd på digitale platforme og anvendelse af digitale teknologier kræver en vis indsigt.

ARTIKEL

Digital dannelse direkte ind i fagene – what’s not to LIKE?!

Bogen LIKE er en gratis og forskningsbaseret undervisningsbog, som klæder elever i både grundskolens udskoling og gymnasieelever på til at undgå de digitale mediers mange faldgruber.

ARTIKEL

Er du med os eller dem? Identitetspolitik og polarisering på sociale medier

Debatter på sociale medier om emner som køn, race og seksualitet er ofte stærkt polariserede: Er du med os eller dem? Denne artikel handler om de forskellige årsager til den identitetspolitiske polarisering.

ARTIKEL

Folkets aviser: Digital populisme på højreorienterede alternative medier

Medierne er venstreorienterede, lyver og er i lommen på eliten. Sådan lyder anklagerne fra et stigende antal højreorienterede, alternative medier. Hvad er disse mediers grundkerne og hvorfor vokser de frem?

ARTIKEL

Er internettet demokratisk?

Internettet påvirker vores fællesskaber og samfundet. Joachim Wiewiura undersøger træk af internettets udvikling med fokus på fællesskaber.

ARTIKEL

Et offentligt internet?

Denne artikel kortlægger internettets udvikling fra offentligt til privat og rejser spørgsmålet: Kan internettet igen blive et offentligt gode?

ARTIKEL

Digital overvågning og nye trusler mod selvbestemmelsen

Vores digitale fodspor misbruges til manipulation, der undergraver selvbestemmelsen. Kendskab til truslerne mod selvbestemmelsen kan gøre både elever og undervisere mere modstandsdygtige. 

KOMPETENCEUDVIKLING

Arbejdet med digital dannelse i fagene

Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.

FORSKNING OG VIDEN

Fokus på digitale kompetencer i gymnasiet

Hvordan arbejde med digitale kompetencer i gymnasieskolen? Aarhus Universitet har sammen med fem gymnasieskolers lærere og ledere udviklet forløb med digitale teknologier som drivkraft - i projektet DiDak.

AKTIVITET

Det digitale Kompetencehjul

Her kan eleverne kortlægge deres egen digitale dannelse gennem  Det digitale Kompetencehjul, som er udviklet af Center for Digital dannelse. 

Savner du inspiration til din praksis?

Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier

Følg emu på facebook
Følg emu på Linkedin
Den e-mailadresse du har indtastet er ikke gyldig Indtast først din e-mailadresse Du er allerede tilmeldt nyhedsbrev. Du kan afmelde eller ændre via link i din bekræftelsesmail eller i bunden af nyhedsbrev. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et redigeringslink. Vi har registreret din tilmelding, men mangler din bekræftelse. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et bekræftelseslink.

 

Kontakt

  • Spørgsmål til emu:
    Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
    Mail: Kontakt emu-teamet
    Tlf: 3392 5000 
  • Spørgsmål til teknik:
    Styrelsen for It og Læring
    Mail: Kontakt til styrelsen
    Tlf: 3587 8889

Områder

  • Dagtilbud
  • Grundskole
  • EUD
  • Eux
  • Stx
  • Hf
  • Hhx
  • Htx
  • avu
  • FVU
  • FGU

Om emu

  • Redaktionelle retningslinjer og om emu
  • Få teksten læst op
  • Persondatapolitik og cookies
  • Podcast på emu
  • Tilgængelighedserklæring
  • Tilmeld dig emus nyhedsbreve
  • emu-respons

Ministeriet

  • Departementet
  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
  • Styrelsen for It og Læring
  • Ministeriets nyhedsbreve