Forskning og viden

Fortællinger ruster pædagoger til læreplansarbejde

I denne Børn&Unge Podcast kan I møde forskerne Line Togsverd, Jan Jaap Rothuizen, den integrerede institution Solsikken og høre om forskningsprojektet Viden i spil i daginstitutioner.

Pædagogiske fortællinger er små beskrivelser af hverdagsepisoder. I projektet nedskrev pædagogisk personale små episoder, og i et fagligt fællesskab med kollegerne blev episoderne bevidstgjort gennem fortællinger og sammen reflekteret over.

Når man omsætter situationer til pædagogiske fortællinger og sammen reflekterer over dem, kan pædagogisk personale ifølge forskerne blive klogere på både egen og andres praksis og øge deres arbejdsglæde. Personalet får herigennem mulighed for at anvende det, forskerne kalder den talende viden.

I podcasten kan I høre mere om projektet. 

Hør podcasten

Fortællinger ruster pædagoger til læreplansarbejde

Børn&Unge Podcast, BUPL. Varighed: 22,01 min.

Kreditering 

Podcasten er udarbejdet af Børn&Unge Podcast/BUPL, 2018. Forskningsprojektet Viden i spil i daginstitutioner (2017) er gennemført af Line Togsverd, Hanne Hede Jørgensen, Jan Jaap Rothuizen og Stephan Weise, VIA University College, og støttet af BUPL’s forskningspulje.

Læs mere om projektet på BUPL.dk

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.