Forløb

Skriv portrætter: Hvem arbejder på din skole?

Indskolingen: Eleverne laver interviews og skriver portrætter af skolens medarbejdere.
Forløbet kombinerer danskfaget med uddannelse og job.

Målgruppe: Dansk og Uddannelse og job i 3. klasse
Kompetenceområde: Skriftlig fremstilling
Tidsforbrug: 6 lektioner
Ressourcer: Læreroplæg og elevbilag

Eleverne skriver en portrætartikel om en af skolens medarbejdere. Undervejs arbejdes der med portrætgenren og research. Eleverne får indblik i, at der på deres skole arbejder mennesker med forskellige fagligheder.

Til forløbet hører en lærerpræsentation og to elevbilag.

Uddannelse og Job

Forløbet knytter danskfaget sammen med Uddannelse og Job på følgende måder:

  1. Når indskolingselever arbejder med skrivning, er det meningsfuldt at tage udgangspunkt i deres nære omgivelser.
  2. Uddannelse og Job har til formål at udvide elevernes horisont, så de helt ned i indskolingen danner sig billeder af arbejdsliv og veje til uddannelse og job. I 3. klasse er det meningsfuldt at tage udgangspunkt i skolens nære verden, der umiddelbart omgiver eleverne.
  3. Forløbet giver anledning til, at eleverne nysgerrigt undersøger de mangeartede job og uddannelsesvalg blandt skolens personale.
unpublished

Værd at tænke på i din forberedelse


Lav på forhånd aftaler med personer på skolen, som eleverne kan interviewe. Det kan være en sekretær, en rengøringsassistent, en leder, en pedel, en pædagog osv.


Brug aktivitetens skriveskabeloner til at stilladsere elevernes arbejde med portrætteksterne.


Portrætter kan have mange udtryk. Støt eleverne med respons undervejs og sæt særligt fokus vejen frem til et produktet.


Du kan bruge læreroplæg og bilag som de er, eller tilpasse dem, så de passer til din undervisning.


Forløbets faser

Forløbet består af fire faser og en afsluttende præsentation og evaluering.

Portrætter kan have mange udtryk og modaliteter. Her ses et udsnit af Wilhelm Bendzs Familien Raffenberg fra1830.
© Statens Museum for Kunst

Fase 1: Forforståelse: Hvad er et portræt?

Klæd dine elever på til at arbejde med portræt som genre ved at bringe deres forforståelser i spil og vise dem eksempler på portrættekster. Der er forslag på eksempler i læreroplægget (se bilag længere nede på siden).

I kan tale om:

  • Portrætter i forskellige modaliteter: Vis eleverne eksempler på portrætter fra billedkunsten (fotografier, portrætmalerier og selvportrætter) eller portrættekster fra aviser og tidsskrifter.
  • Portrættets funktion: Tal med eleverne om, hvilken funktion et portræt har, og kom her ind på, hvordan formålet med et portræt blandt andet er at formidle noget om den portrætteredes personlighed, holdninger, liv eller følelser.
  • Genretræk i portrættekster: Giv eksempler på, hvordan genretrækkene i en portrætartikel er med til at give et billede af en person (fx citater, fotografi, fakta om personen, beskrivelser af personens fortid, nutid og fremtid).

Fase 2: Forbered eleverne på rollen som interviewer

Eleverne gøres klar til at lave interviews med skolens medarbejdere. Selve interviewet gennemføres med støtte fra den vedhæftede interviewguide (se bilag længere nede på siden), men inden da skal eleverne forberedes på deres rolle som interviewere.

I kan tale om:

  • Interviewet er en særlig samtale: Netop anderledes end en almindelig samtale, fordi interviewet er forberedt og har et formål.
  • Stil spørgsmål med hv-ord: Bed eleverne finde på alle de hv-spørgeord, de kan og skriv dem på tavlen. Vis eleverne omskrivning fra et ja/nej-spørgsmål til et spørgsmål med hv-spørgeord. Eksempelvis: ”Er du glad for dit job?” = ”Hvorfor er du glad for dit job?”
  • Lytte aktivt og stil opfølgende spørgsmål: Giv eleverne eksempler på, hvordan man kan stille opfølgende spørgsmål: "Hvordan kan det være”, "Hvorfor gjorde du det?" og "Hvad mener du med det?"
  • Vær høflig og forberedt: Tal sammen i klassen om eksempler på, hvordan man kan starte og slutte interviewet på en høflig og forberedt måde. Eksempelvis: ”Vi er glade for at vi måtte interviewe dig”, ”Vi har syv spørgsmål, som vi gerne vil stille dig” og ”Tak fordi du havde lyst til at blive interviewet”.

Fase 3: Eleverne interviewer skolens medarbejdere 

I grupper interviewer eleverne skolens medarbejdere (det kan være en pedel, sekretær, leder, rengøringsassistent, pædagog eller lærer).

Brug den vedhæftede interviewguide, som findes i nedenstående bilag, eller lav en interviewguide i fællesskab i klassen.

Fase 4: Fremstilling af portrætter i skriveskabelon

Eleverne skriver nu deres portrætter ned – dette kan foregå enten individuelt eller i grupper. De elever, som har brug for det, kan bruge skriveskabelonen. Andre eleverne kan eventuelt bruge skriveskabelonen til inspiration.

Præsentation af portrætter og evaluering

Portrætterne udstilles for resten af klassen eller skolen. Portrætterne kan præsenteres i klassen i små fremlæggelser, hvor der samtidig stilles spørgsmål og tales om de opdagelser omkring job på en skole, som eleverne har gjort sig. Portrætterne kan også hænges op og udstilles for hele skolen.


Evalueringsspørgsmål

Når I samler op og evaluerer i klassen, kan I tale om:

  • Hvad lærte vi om de voksne på skolen?
  • Hvad lærte vi om de forskellige jobs på skolen
    • Var der noget, der overraskede os?
  • Hvad kunne vi tænke os at undersøge nærmere?
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.