Artikel

Modelleringskompetence

At kunne spørge og svare i og med matematik.

Undersøgelser viser, at matematiseringen af et givet problem er det, eleverne har sværest ved. Man kan derfor med fordel gøre en særlig indsats her. Samtidig skal det pointeres, at vurdering af resultater og modellens rækkevidde er en vigtig del af modelleringen. Modelleringsprocessen kan anskueliggøres i figuren:

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

 

Kompetencefærdigheder

  • At kunne analysere grundlaget for, og egenskaberne ved, foreliggende modeller
  • At kunne bedømme modellernes rækkevidde og holdbarhed
  • At kunne (af)matematisere
  • At kunne udføre aktiv modelbygning
  • At bringe matematik i spil til behandling af anliggender udenfor matematikken selv

 

Forslag til anvendelse i praksis

Beskriv tilgængelige data for befolkning i perioden 1900 - 2000 ved hjælp af en vækstmodel.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.