Artikel

Fem gode råd

Her er fem gode råd fra forskellige uddannelsesinstitutioner, du som leder måske kan finde inspiration i, for at I som institution bedst muligt støtter eleven i den gode uddannelsesstart på GF2.

  1. Udarbejd en vision for den gode skolestart på GF2 – som er kort og tydelig og kan kommunikeres til organisationen – og anvendes som argument for, hvorfor vi gør, som vi gør.
     
  2. Tænk den gode skolestart som et on-bording forløb i en virksomhed, hvor den nye elev føler sig vel modtaget af sine ”kollegaer” og den nye virksomhed. Eleverne skal opleve, at de er ventet og at der er styr på det.
     
  3. Understøt velfungerende lærerteams, som fører visionen ud i praksis og som har blik for relationsdannelse. Vælg undervisere, som besidder faglighed og interesse for, at eleverne får en god start: Undervisere, der evner til at skabe relationer og har øje for, hvad der skal til for at eleven falder godt til.
     
  4. Der skal være en klar plan for introduktionsforløbet, som alle involverede skal kende: Administration, vejledning, kantine, undervisere, teknisk personale osv., så de ved hvad, hvordan, hvorfor mv. Underkend ikke vigtigheden af, at alle i organisationen møder de nye elever med venlighed, og forstår betydningen af det i elevens møde med skolen.
     
  5. Lav en klar plan for den tekniske, administrative procedure, så det fungerer, herunder LMS-system mv. Indfør lidt ad gangen over den første tid. Sørg for, at der er support fra en medarbejder fra IT, når eleverne skal på systemerne, som hurtigt kan hjælpe. Fjern denne opgave fra underviserne, så de kan have fokus på fag og faglighed. 
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.