Artikel

Hvad er formativ evaluering?

Med formativ evaluering kan du gøre dig selv og dine elever klogere på, hvor de skal hen i deres læring og udvikling, hvor de befinder sig nu, og hvordan de kommer videre derfra.

Som lærer evaluerer du hele tiden dine elevers læring og udvikling. Og du støder måske ofte på den traditionelle sondring mellem formativ og summativ evaluering.

 

Summativ og formativ evaluering

Summativ evaluering kaldes tit evaluering af læring og har til formål at vurdere eller opsummere elevernes niveau her og nu.

Formativ evaluering kaldes tit evaluering for læring. Den formative evaluering har til hensigt at virke direkte ind på læreprocessen. Her giver læreren undervejs feedback, som guider og tilskynder læring og/eller målopnåelse.

Formålet med formativ evaluering er kort sagt at fremme læring gennem feedback – så du som lærer kan tilrettelægge din undervisning, så den understøtter eleverne i deres læring.

 

Summativ og formativ evaluering repræsenterer to forskellige tilgange til evaluering.

Den samme viden og data kan bruges både summativt og formativt. Mens den summative evaluering f.eks. måler, hvor meget og hvad eleven har lært, peger formativ evaluering fremad og giver eleverne indblik i de næste skridt.

Summativ evaluering kan spille en formativ rolle, hvis eleverne sammen med f.eks. en karakter også får en begrundelse og feedback om næste skridt.

Derfor er det vigtigt, at du reflekterer over, hvornår du evaluerer henholdsvis summativt og formativt – og hvorfor du gør det.

 

Eksempel

Dine elever afleverer en skriftlig opgave i f.eks. dansk eller matematik, og du bedømmer opgaverne ved at give eleverne en karakter eller vurdering af deres opgaveløsning.

Her laver du summativ evaluering af elevernes læring.

Hvis du i stedet giver eleverne feedback på, hvordan de kan løse deres opgaver bedre, og hvad de kan øve sig på i deres videre opgaveløsning, evaluerer du formativt. Her hjælper du eleverne til at udvikle sig.

Du evaluerer for deres videre læring og udvikling.

unpublished

Formativ evaluering viser, hvordan eleverne kommer videre i deres læring og udvikling


Når du evaluerer, er det vigtigt at vide, hvad udgangspunktet for evalueringen er. Med andre ord skal både du og eleverne vide, hvad eleverne arbejder henimod.

Hvad er elevernes mål?

Det kan både handle om elevernes faglige læring (viden, færdigheder og kompetencer) eller deres alsidige udvikling. Ofte vil det være relevant at have fælles mål for hele klassen, som eleverne kan arbejde med afhængigt af, hvor de er i deres udvikling.


I undervisningen får du hele tiden indblik i, hvor eleverne er i deres udvikling, bl.a. gennem elevernes skriftlige opgaver, mundtlige præsentationer og i forskellige situationer i undervisningen.

Det er en god idé at overveje, hvordan du i din undervisning kan arbejde for at skabe situationer, der giver dig indblik i, hvor eleverne er i deres udvikling. Og at du giver eleverne opgaver, der peger frem mod de mål, I har aftalt, at de skal arbejde henimod.


På baggrund af viden om hvor eleverne er i deres udvikling, og hvad de arbejder hen imod, kan eleverne få indblik i deres næste skridt ved hjælp af feedback.

Formativ feedback kan give eleverne indblik i, hvad næste skridt mod målet er. Formativ feedback hjælper også eleverne til at få øje på, at de rykker sig. Det kan både være dig som lærer, der giver eleverne feedback, og du kan understøtte eleverne i at give feedback til hinanden. Du kan også hjælpe eleverne til selv at reflektere over deres næste skridt.

For at feedback er formativ skal den pege fremad. Det er ikke tilstrækkeligt blot at sige ”godt arbejde!” til eleverne. Feedback virker derimod bedst, hvis du hjælper eleverne med at besvare følgende nøglespørgsmål:

  • Hvor skal jeg hen? (Hvad er målet?)
     
  • Hvordan klarer jeg mig nu? (Hvor langt er jeg i processen?)
     
  • Hvordan kommer jeg videre herfra? (Hvilke aktiviteter igangsættes, og hvad skal jeg øve mig på, som kan støtte min bevægelse mod målet?)

Værktøjer, du kan bruge for at få indblik i elevernes udvikling

Du kan f.eks. anvende Exit-ticketsPortfolio og Evaluerende lærer-elev-samtaler for at få indblik i elevernes læring og udvikling.

 

Værktøjer, du kan bruge, når du vil give formativ feedback

Du kan f.eks. tage udgangspunkt i To stjerner og et ønske, PortfolioDet grønne ark, Evalueringsspillet og Evaluerende lærer-elev-samtaler, når du vil give eleverne formativ feedback.

 

Værktøjer, du kan bruge til at understøtte elev-til-elevfeedback

Til at understøtte og rammesætte elev-til-elevfeedback kan du f.eks. bruge To stjerner og et ønske, Feedbackkort og Evaluerende lærer-elev-samtale.

 

Værktøjer, du kan bruge til at understøtte elevernes selvevaluering

Til at understøtte og hjælpe eleverne til selvevaluering kan du f.eks. bruge To stjerner og et ønske, Portfolio, Evalueringsspillet, Evaluerende lærer-elev-samtaler og Det grønne ark.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.