Aktivitet

Lær gloser med ordskyer

Skab ordskyer med centrale gloser fra en tekst eller et tema, og brug dem til at træne elevernes aktive og passive ordforråd. Nedenfor er der forslag til, hvordan ordskyer kan bruges i en række korte glosespil.

Værktøjet med ordskyer er simpelt, gratis og det tager kort tid at lave en ordsky, der kan bruges til at træne gloser. 

 

Forberedelse

Lav en ordsky på wordart.com eller wordclouds.com med gloser i forskellige farver og print. Tilpas eventuel farver og form til temaet, eller prioriter de vigtigste gloser, så de bliver større end de øvrige. 

Inddel eleverne i grupper eller par alt efter øvelsen og print én ordsky til hver. Start eventuelt med en gloseøvelse på quizlet.com, og lad så eleverne fortsætte i de grupper, der er dannet der.

Udvælg én af nedenstående gloseøvelser:

  • Fingeren på glosen (hurtig, gruppe): En siger glosens oversættelse, og de andre prøver at få fingeren først på glosen – fingeren holdes på bordkanten til oversættelsen er sagt. Øvede kan beskrive glosen på fremmedsproget i stedet eller sige synonym eller antonym.
  • Loppespil (sjov, gruppe/par): Flip/tril en mønt ind på ordskyen – point, hvis den oversættes rigtigt.
  • Streg et ord (grundig, gruppe/par): På skift oversættes og streges en glose – man er ude, hvis man ikke kan oversætte. Øvelsen kan skærpes ved at modstander bestemmer farve og/eller ordklasse for glosen.
  • Regnbuesætning (gruppe): Dan flest sætninger med mindst 1 ord af hver sin farve.
  • Sætningsmaraton (gruppe): Dan sætninger på skift - man er ude, hvis man ikke er færdig inden for 30 sekunder.

 

Gennemførelse

Fordel eleverne i grupper/par og uddel ordskyer.

Giv en kort instruktion til det valgte spil, og lad dem spille i 5-10 minutter. Gå rundt og få alle i gang, og hjælp eleverne, hvis de er i tvivl om ord/sætninger. Læg mærke til, hvad eleverne har svært ved, men læg også mærke til gode forklaringer eller formuleringer.

 

Opfølgning og evaluering

Bed eleverne komme med input til gloser, de stadig er usikre på, og gennemgå dem sammen. Sørg for, at gloserne, du hørte eleverne havde svært ved, også er med. Gengiv også gode forklaringer og formuleringer med gloserne.  

Genbrug ordskyen over flere moduler, eller lad den indgå i en gloseportfolio, hvor eleverne samler gloser, som de skal træne og bruge i timer og afleveringer. Se også artiklen "Gloseportfolio" på EMU.dk.

 

Kreditering

Jacob Stenløkke Bendtsen, Falkonergårdens Gymnasium & HF.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.