Inspiratonsmateriale AKTIVITET Test en chatbot: Menneske eller maskine? Sæt eleverne til at teste, om chatbots klarer Turingtesten og brug det til en diskussion om, hvorfor vi spejler os i den kunstige intelligens, og hvad det betyder. ARTIKEL Programmering og informatik - Inspiration til virtuel undervisning Denne vejledning giver anvisninger og inspiration til virtuel undervisning i de gymnasiale fag programmering, informatik, it A og informatik B merkantil EUX. FORLØB Om virus og malware Hvordan sikrer vi os mod virus og malware? Denne aktivitet giver grundlæggende viden på området samt praktiske anvisninger på tekniske løsninger. FORLØB Big data og tredjepartscookies Din færden på nettet bliver registreret, men hvilke interesser har de parter, der registrerer? Kunne det være en fordel at blive overvåget på den måde? Og kan man selv at bestemme, hvem der må overvåge? FORLØB Om fake news Forløbet arbejder med konkrete råd til tjek af nyheder på nettet, så eleverne kan blive mere kritiske mediebrugere. og lærer at reflektere over, hvad der skaber falske nyheder. FORLØB Om at efterlade sig spor på nettet Forløbet tager udgangspunkt i elevernes erfaringsverden og får dem til at reflektere over egen adfærd på nettet og se kritisk på fx hits fra Google. FORLØB Versionsstyring i programmeringsundervisningen Versionsstyring kan gøre programmeringsprocessen mere systematisk ved at gemme versioner af kode efterhånden, som den ændres. Her gives en introduktion til konceptet.