Læs om didaktiske tilgange ARTIKEL Den aktivt lyttende elev Lytteøvelser træner elevernes metakognitive kompetencer, empati og evne til at støtte op om hinanden i samtaler. I artiklen kan du læse om, hvordan du kan komme i gang med at træne elevernes lyttekompetencer. ARTIKEL Interkulturel kommunikativ kompetence i sprogfagene Hvordan arbejder man med interkulturel kommunikativ kompetence i fremmedsprogsfag ved hjælp af didaktiske tiltag, der bidrager til at undgå stereotyper og etnocentrisme? ARTIKEL Trivsel i gymnasiet I denne artikel foreslår jeg et trivselsbegreb, som er differentieret ift. tre dimensioner: emotionelt velvære, socialt velvære og fagligt velvære, der samler sig i et begreb om socio-emotionelle erfaringer. ARTIKEL Narrativ didaktik – undervisning og læring igennem en narrativ praksis Anke Piekut argumenterer i sin artikel for at bruge det narrative som en læringsressource i undervisningen. Det har store faglige potentialer og motiverer og engagerer elever til deltagelse i undervisningen. ARTIKEL Portfoliodidaktik, progression og refleksion I denne artikel giver Ellen Krogh forslag til, hvordan der kan arbejdes med progression i de flerfaglige forløb på de treårige uddannelser. ARTIKEL Det undersøgende fællesskab i det mangfoldige klasserum I mangfoldige klasserum kan det være svært at inddrage elevernes hverdagserfaringer uden at andetgøre dem. Søren Sindberg Jensen foreslår her, hvordan der kan rammesættes med afsæt i ’det undersøgende fællesskab'. ARTIKEL Interkulturel didaktik Med udgangspunkt i Banks undervisningstilretttelæggelse kommer Peter Hobel i denne artikel ind på, hvordan lærere kritisk kan analysere deres eget kulturelle udgangspunkt og undervisning. ARTIKEL Værktøjer til kvalificering af klassedialog I denne artikel giver Caroline Schaffalitzky konkrete redskaber til, hvordan man som lærer kan understøtte dialogisk undervisning. ARTIKEL Undervisning og samtalens kunst Steen Beck forklarer i denne artikel, hvordan dialog skaber læring, og hvordan god undervisning er kendetegnet ved sammenkædningen af forskellige former for dialog. ARTIKEL Undersøgelsesorienteret undervisning Undersøgelsesorienteret undervisning er en velkendt praksis i mange gymnasiefag. Nikolaj Elf kommer her ind på, hvordan det adskiller sig fra anden undervisning og hvilke dilemmaer, det kan medføre. ARTIKEL Didaktisk refleksion – Sådan får du opmærksomhed på argumenterne bag din egen undervisningsplanlægning I artiklen fortæller Lea Lund om didaktisk refleksion og det at udvikle didaktiske belæg. ARTIKEL Differentiering i undervisningen Når underviserne på de fire gymnasiale uddannelser træder ind i klasselokalerne, mødes de af en mangfoldig elevgruppe. Anne Yde Vestergaard behandler temaet i denne artikel. ARTIKEL Designdidaktik til en multimodal verden ’Mundtligt og skriftligt arbejde’. Sådan tales der traditionelt om fagligt produktivt arbejde i gymnasiepraksis. I artiklen fortæller Nikolaj Elf, hvordan verden på det punkt har forandret sig kommunikativt. ARTIKEL Lektier mellem ideal, realitet og mulighed I denne artikel fokuserer Steen Beck blandt andet på, hvordan lektielæsningens status blandt elever ikke altid er så høj, som lektieidealerne foreskriver. ARTIKEL Videnskabsteori og tværfaglighed Videnskabsteoretiske overvejelser og begreber kan integreres i elevernes arbejdsproces. Caroline Schaffalitzky beskriver, hvordan Den videnskabelige Basismodel kan støtte arbejdet. ARTIKEL Tre film om dialogisk undersøgelse i forskning, praksis og skoleudvikling De tre film her på siden fokuserer på tre forskellige perspektiver, hvis man som lærer gerne vil i gang med egen læring og udviklingsproces i forhold til at udvikle undersøgende dialogformer for eleverne.