Artikel

Teknikfag i SO/SOP

På FIP blev der holdt oplæg om, hvordan man kan få flere elever til at skrive SOP i teknikfag. Her følger en opsamling på workshoppens pointer.

Indholdet for oplægget på FIP er først og fremmet målet med at få flere elever til at skrive SOP i teknikfag, hvis det giver mening. Dermed vil der blive undersøgt hvilke udfordringer der er i den forbindelse, fx hvordan man arbejder med hhv. SO og SOP på de enkelte skoler og hvordan man arbejder med forberedelse til SOP i de forskellige fag. EUX-elevernes EOP vil også kort berøres. Opsamling fra workshop er medtaget under de forskellige punkter.

 

Hvordan arbejder vi med SO i teknikfag?

Eleverne får først teknikfag på 3. årgang, hvilket betyder, at der er meget lidt tid til at arbejde med teknikfag og SO på 3. årgang. Der er således kun et halvt år til SO-arbejdet, idet de fleste institutioner har SOP i vintertermin og dermed skriveuger umiddelbart før jul.

Mange institutioner kører slet ikke med SO-projekter og teknikfag i efterårshalvåret. Eksempler på SO-projekter med teknikfag fra workshoppen og efterfølgende opsamling:

På en institution arbejdes med en kronik i fagene dansk og teknikfag, evt. med inddragelse af studieretningsfag.

Et andet sted samarbejdes med fagene dansk og teknikfag om præsentationer, posteres og der afsluttes med en messe. Disse præsentationer anvendes også til åbent-hus-arrangementer. Der arbejdes også med sociale medier, hvor eleverne bl.a. optager indslag om teknikfag til TIKTOK.

På Vejle Tekniske Gymnasium køres et projekt i teknikfag og dansk om efteråret, projektet kaldes ”SO formidling af teknisk problemstilling”. Dette forløb i Vejle er en overbygning på et tidligere SO projekt på 2. år i fagene teknologi og dansk, hvor der tidligere er arbejdet med de samme emner, som gentages på 3. årgang. Forløbet på 2. år hedder: ”SO skriftlighed” og afsluttes med en prøveeksamen i teknologi med dansklærer som censor.

I SO i teknikfag og dansk arbejdes efterfølgende i dansk med: informationssøgning, kildehenvisning, kildetyper, søgemetoder, kildekritik samt med kohærens og rød tråd i en rapport. Herudover arbejdes der i teknikfag med tabel- og billedtekst, fagtermer og indforståethed. Der arbejdes skriftligt med teknikfagsrapport, hvor der fx bearbejdes et særligt afsnit. Dette afsnit skal vises som hhv. ”før bearbejdning” og ”efter bearbejdning” og medtages i teknikfagsrapportens bilag.

 

Har SOP-termin en betydning for valg af teknikfag?

Muligvis. Der er to muligheder for terminer til SOP.

Første mulighed er vintertermin med vejledning i efteråret, skriveuger i december og eksamen i januar.

Anden mulighed er forårstermin med vejledning i vinter/forår, skriveuger i foråret og eksamen i juni. Langt de fleste skoler kører med vintertermins-modellen.

Der er fordele og ulemper ved begge muligheder.

På Vejle Tekniske Gymnasium er der udarbejdet en evaluering af de to muligheder, da SOP-perioden er ændret fra forårstermin til vintertermin. I Vejle har 21 lærere besvaret spørgsmål ifm. evalueringen. Her er 14 lærere ud af 21 for vintertermin og 7 lærere imod denne termin, og ønsker derimod forårstermin.

Fordele ved at vælge vintertermin er ifølge evalueringen fra Vejle følgende: Det giver en udjævning af arbejdsbelastning for elever og lærere. Der er kun fokus på ét eksamensprojekt, dvs. mere elevoverskud. Det kolliderer ikke med teknikfagsuger. Der sker synkronisering med andre skolder. Det er en ”opvarmning” til de afsluttende eksaminer.

Ulemperne ved at vælge vintertermin er ifølge evalueringen fra Vejle følgende: Nogle C-fag, teknikfag og fag med mange timer i 3. g rammes, da eleverne ved valg af fag tidligt efter sommerferien har begrænset kendskab til fagenes, indhold, muligheder og metoder. SOP'en vil lægge sig i forlængelse af DIHO, hvilket giver øget pres mht. rettearbejde og derudover manglende elevmotivation omkring jul. Ture med valgfag ligger i perioden ligesom terminsprøver.

Fordele ved at vælge forårstermin er ifølge evalueringen fra Vejle følgende: Fagligt bedre udrustede elever. Der er tale om en afsluttende opgave, der skal vise elevernes endelig standpunkt. Eleverne gør sig mere umage mod slutningen af 3. g.

Ulemperne ved at vælge forårstermin er ifølge evalueringen følgende: Det er et uhensigtsmæssigt tidspunkt at tage fagtimer ud af elevernes skemaer. Det giver en massiv arbejdsbelastning i foråret for elever og lærere pga. andre eksamensprojekter i fagene, afsluttende fag og eksamen. Teknikfag skal (som det blev i 2020) afsluttes meget tidligt inden SOP-skriveugerne.

 

Hvordan arbejder vi med teknikfag og SOP?

Valg til SOP skal foregå relativt tidligt i starten af 3. g, derfor kan nye fag som fx teknikfag, nye valgfag på C-niveau som fx psykologi, statik og styrkelære, idræt osv. have dårligere chancer for at blive valgt. Enkelte steder løftes et C-fag til et B-fag på 3. årgang, derved kender eleven til faget fra tidligere.

Det kan være ”farligt” for eleverne at vælge et nyt fag til SOP, som er en stor opgave. Det kan være mindre "farligt" at vælge et kendt fag, som evt. løftes til højere niveau i 3. g. Dette kan skyldes, at eleven intet kendskab har til det nye fags pensum og muligheder i en SOP. Også nye undervisere i den nye fag kan virke lidt skræmmende. Derfor kan ”det sikre valg” med kendte fag være en tryghed for eleven, da valg af fag også kan have betydning for karakteren for SOP-opgaven.

Som eksempel på, hvordan der arbejdes med teknikfag og SOP, er her et eksempel fra Vejle Tekniske Gymnasium.

Først introduceres samtlige fag med et halvt modul, dvs. 45 min, hvor hver enkelt lærer oplyser eleverne om, hvad faget kan i SOP-sammenhæng. Fx oplyses i teknikfaget Byggeri og energi A om mulige fagkombinationer, og at der ofte er valgt fag som matematik, fysik, bioteknologi, design osv. Som eksempler på mulige emner opremses tidligere eksempler på SOP-emner samt emner fra de gamle SRP-opgaver. Der kommes også ind på, hvilke muligheder der er inden for fagets viden, teori, metoder og empiri. Eleverne får i modulet tid til at summe over, om teknikfag kunne være relevant i forbindelse med elevens emne, interesser osv., og vi kan i modulet få en lille snak om mulighederne.

Dernæst går der lidt tid, hvor eleverne går og tænker over mulige emner til SOP-projektet. I den forbindelse afholdes en fælles vejledningscafé i skolens kantine med deltagelse af alle fag. Her har eleverne mulighed for at spørge de forskellige faglærere ind til muligheder i forhold til valg af emne eller interesseområde og dermed kan eleven ”afprøve” flere fag. Efter denne café har eleven derefter mulighed for kvalificeret at vælge de to fag til SOP.

Herefter afholdes de to almindelige vejledninger, som eleverne har forberedt sig til via to forskellige vejledningsark, som skal fremsendes til vejlederne inden selve vejledningssamtalerne.

For at få flere til at vælge teknikfag til SOP blev dette diskuteret på workshoppen. Fra workshoppen kom følgende frem:

Valg af fag kan have en sammenhæng med den lærer, som eleverne tilfældigvis taler med eller sammenhæng med den lærer, som introducerer SOP for eleverne. Dette er typisk en dansklærer.

Der er forskellige fagkombinationer på skolerne afhængigt af studieretningsfag.

Man bør ikke presse eleverne til at vælge teknikfag, da elevernes interesse eller emne skal være det bærende element i valg af fag, men derfor kunne emnet godt vinkles til teknikfag, hvis det passer ind eller giver mening.

Opmærksomheden skal også henledes på, at det skal være muligt at finde passende litteratur om emnet eller elevens problemstilling.

 

SOP med teknikfag og statistikker

På landsplan har 5,9% elever arbejdet med teknikfag i SOP i bevisåret 2021. For bevisåret 2022 er tallet 6% ifølge udtræk af statistikker på UVM. Om det er højt eller lavt tal kan diskuteres, og eleverne skal jo også have et studieretningsfag som det ene fag. Da teknikfag ikke er et studieretningsfag, skal det på valg sammen med alle de øvrige fag.

Der er forskel på, hvilke teknikfag der i 2021 og 2022 har været andet fag i SOP. Der ses en tendens til, at teknikfaget digitalt design og udvikling er valgt oftest. Derefter kommer udvikling og produktion stærkt efterfulgt af byggeri og energi. Færrest har valgt proces, levnedsmiddel og sundhed. Denne tendens gælder for både 2021 og 2022.

Inden for de forskellige teknikfag er der også set en tendens til andre fagkombinationer. Da der skal vælges et studieretningsfag til SOP, er det oftest disse fag, der optræder begge år.

Som eksempler kan nævnes, at der i byggeri og energi oftest vælges fysik, derefter design efterfulgt af teknologi, matematik og geovidenskab.

For teknikfaget proces, levnedsmiddel og sundhed vælges oftest bioteknologi efterfulgt af fysik, kemi samt kommunikation/it og teknologi.

For teknikfaget udvikling og produktion vælges oftest fysik efterfulgt af programmering og teknologi, derefter matematik, design og kommunikation/it.

I digital design og udvikling vælges oftest programmering efterfulgt af teknologi, matematik, kommunikation/it, matematik, fysik og til sidst design. Det kan blive spændende at følge denne udvikling og se, om den ændrer sig over tid.

Der er også udarbejdet en lille undersøgelse af valg af teknikfag på Vejle Tekniske Gymnasium alene. I bevisåret 2021 med forårstermin var der i alt 11 stk. SOP med teknikfag. Her var teknikfaget Byggeri og energi repræsenteret i over halvdelen af de SOP, der blev skrevet. Under de tilhørende fag var fysik repræsenteret højt i forhold til øvrige fag.

I bevisåret 2022 med vintertermin var der kun 4 stk. SOP med teknikfag på Vejle Tekniske Gymnasium, hvoraf de forskellige teknikfag var valgt som 2. fag nogenlunde ens i antal. Og der var ligeledes 4 forskellige studieretningsfag med.

Der har på Vejle Tekniske Gymnasium været en tendens til, at flere og flere elever har skrevet i teknikfag i SRP før der kom SOP. Tendensen var lidt for nedadgående, da det kom til første omgang SOP med skriveperiode i foråret 2021. Da skriveperioden ændredes til vintertermin 2021-22 faldt antallet af SOP med teknikfag kraftigt. Om det skyldes et valg af et ”ukendt nyt fag” tidligt i forløbet vides ikke, men det kan tænkes. Faldet kan også skyldes forskellige undervisere, påvirkning fra klassen og andre elever på holdet, tidligere elevers påvirkning mv. Generelt kan der ikke tolkes så meget på undersøgelsen fra Vejle Tekniske Gymnasium, da datatallene er så små og kun for 2 år.

Efter workshoppen kom følgende frem:

Fra en skole blev oplyst, at der kun havde været 5 SOP i teknikfag Byggeri og energi med andre fag som matematik, fysik samt design.

En anden skole havde flest SOP i Digitalt design og udvikling.

Valg af fag til SOP afhænger af den lærer, som eleverne taler med.

 

Hvordan får vi flere til at vælge teknikfag i SOP, og ønsker vi det?

Der er fordele og ulemper ved at have teknikfag med i SOP.

Som fordele kan nævnes, at det kan være fagligt spændende for eleverne og der kan udvises en faglig stolthed i faget. Teknikfag kan være et godt A-fag til at nørde med i den store opgave. Teknikfag egner sig godt til at kombinere med andre fag, hvis eleven tør. Der er mulighed for at nurse/skubbe eleverne til at vælge teknikfag, hvis det giver mening.

Som ulemper ved at have teknikfag med i SOP kan nævnes, at det giver underviserne mere arbejde og øget arbejdspres i en periode. Eleverne kender ikke faget så godt, når de skal vælge fag tidligt efter sommerferien og har derfor ikke erfaring i at arbejde med teknikfag i en stor opgave. Vinterterminen er presset i forhold til valg af fag, når det skal ske ret tidligt i 3. g. Der er øget arbejdspres i januar, når der skal afholdes SOP-eksamen, læses SOP-projekter samtidig med, at øvrig undervisning fortsætter.

Ifm. workshoppen kom det frem, at SOP i teknikfag på nogle skoler påbegyndes med en generel snak med eleverne i teknikfagstimerne.

Nogle steder sættes en dansklærer på opgaven ved EUX-elever, og det kan være grunden til, at mange på den skole arbejder med danskfaget, som det ene fag i EUX-elevernes EOP.

Nogle skoler afholder en kaffesnak med eleverne om mulige emner og mulige fag.

Andre skoler informerer om SOP fælles på klassen med flere idéer til SOP-emner og mulige fag.

En skole arbejder med, at fagene introduceres via en video. Dette arbejde er dog først undervejs.

Under workshoppen blev det nævnt, at vi ikke for enhver pris skal have teknikfag med i SOP. Kun når det giver mening. Teknikfaget bør heller ikke tage plads fra andre fag, som kunne være lige så gode til elevens problemstilling. I forhold til proces, levnedsmiddel og sundhed kan opleves, at teknikfaget giver bredere muligheder til SOP end biologifaget, og derfor kan det være relevant at vælge proces til en SOP i stedet for biologi.

 

EUX og EOP

Tidligere havde EUX-elever SSO, som var den store skriftlige opgave, som kan sidestilles med SRP. Herefter skulle EUX skrive ”eksamensprojektet”, som skulle afleveres som en synopsis og derefter skulle opgaven forsvares til en mundtlig eksamen. Nu skriver EUX-elever EOP, som skal forsvares til mundtlig eksamen. EOP-opgaven er skriftlig og kan sammenlignes med HTX-elevernes SOP.

På Vejle Tekniske Gymnasium er afholdt EOP én gang, hvor 12 ud af 16 elever i byggefagene valgte teknikfag Byggeri og energi B som det ene fag. Der er ikke indhentet oplysninger på de andre teknikfag og EUX-hold.

På Vejle Tekniske Gymnasium er EOP bygget op af flere forløb, hvor der er 4 EOP-forløb.

EOP 1 er et forløb mellem et EUD-fag og dansk med emnet ”arbejdsmiljø”.

EOP 2 er et forløb mellem matematik og fysik med emnet ”energirigtige løsninger”.

EOP 3 er et forløb mellem et EUD-fag og teknikfag med emnet ”bæredygtighed”.

EOP 4 er den afsluttende EOP-opgave.

I de forskellige forløb træner EUX-eleverne skriftlighed og samspil mellem fagene. EOP 3 er dog efterfølgende udgået, da der skal anvendes flere timer til at ruste eleverne bedre til den afsluttende EOP.

Det forventes, at anvendelse af teknikfaget i EOP og dermed selve EUX-uddannelsen giver mere mening for eleverne, da det lægger mere op til elevernes faglige uddannelse og dermed også giver mulighed for flere faglige problemstillinger mellem teknikfag og EUD-fag, som dermed kan supplere hinanden. Derfor kan det også forventes, at eleverne bedre kan se en mulig fagkombination med teknikfag.

En af udfordringerne i EOP er, at EUD-lærerne ikke altid er udrustet til at vejlede i den type opgaver, da det ikke kun gælder det faglige element fra EUD-uddannelsernes fag, men også viden i teknikfaget samt teori, metoder og empiri.

Fra workshoppen kom det frem, at flere EUX-elever skriver i danskfaget, hvis en dansklærer sættes på opgaven med at introducere EOP for eleverne.

 

Kreditering

Ingrid Jespersen, Vejle Tekniske Gymnasium. Underviser i teknikfag byggeri og energi A.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.