Aktivitet
Samtaler om ordblindhed
På denne side kan du lytte til samtaler om ordblindhed - både fra den ordblinde elevs perspektiv og fra forskerens perspektiv.
På siden finder du fire samtaler om ordblindhed, der handler om:
- Fakta om ordblindhed
- Ordblindhed og naturvidenskabelige fag
- Ordblindhed på gymnasiet hhx
- Tid og teknologi
Du kan enten vælge at lytte til den fulde samtale eller de små uddrag, der fremhæver et særligt emne fra samtalen.
Ordblindhed og naturvidenskabelige fag
Naturvidenskabelige fag har deres eget sprog og arbejder også med tegn, symboler og abstrakte begreber. Hvordan er det at lære nyt i den slags fag, når man har ordblindhed med sig som læringsvilkår? Og hvad kunne lærerne have glæde af at vide? Det fortæller Lærke og Thue fra 3. og 2.g på htx om her.
Ordblindhed på gymnasiet hhx
Som gymnasieelev på hhx møder du et fagsprog, der er fyldt med grafer, statistikker og tal. Hvordan klarer man det, hvis man har ordblindhed med sig som et studievilkår? Og hvad ville det være godt, at gymnasielærerne tænker på, når de har ordblinde elever? Det fortæller Matilde og Mai om i denne samtale.
Tid og teknologi
Sofie, der går på htx, fortæller her bl.a. om to nøgletemaer for ordblinde gymnasieelever: Hvorfor er det man skal have ekstra tid, og hvilken betydning har teknologierne, der skal kompensere for de vilkår, man har som ordblind gymnasieelev? Sofie har også anbefalinger til underviserne, når der er ordblinde elever i klassen.
gym_htx_ordblindhed_treslået tovværk_info om hele materialet
Om projektet
På baggrund af dybdegående interviews med elever, eksisterende forskning og praksiserfaringer udviklede og afprøvede man i projektet 'Treslået Tovværk' otte greb, der gjorde undervisningen bedre for elever med læse-skrivevanskeligheder.
Find en oversigt over det samlede materiale (artikler og videoer) på emu.dk:
- Begrebsbiblioteket
- Dansk-idéhistorieopgaven – et ordblindetjek
- Farvekodning i fremmedsprogsundervisningen
- Screencast som feedbackværktøj
- Fra mundtlighed til skriftlighed - ordblindevenligt skriftlighedsforløb i dansk i gymnasiet
- Gruppearbejde på gymnasiet i et ordblindevenligt perspektiv
- Notater
- OCR-behandling
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.