Metoder

Faget bygger på metoder fra almenhistorie, idéhistorie og teknologihistorie. Kildekritik er en del af metoden i idéhistorie. Se eksempler her.

 

Idehistorie er ikke født med fordybelsestimer, så skolernes tildelinger kan være meget forskellige. 30 eller 35 timer er almindelige eksempler, men enkelte skoler har slet ingen fordybelsestid i faget, bortset fra den, der tildeles DIHO. Dermed bliver det særlig vigtigt at træne analyseog syntesekompetencer i timerne, såvel på traditionel, skriftlig vis som på andre måder. Dette lille skriv giver nogle eksempler.

Af Helene Holmegaard Bengtson, Odense Tekniske Gymnasium

Siden er opdateret 13. september 2021 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.