Forløb

Viking! Kildekritik og historiebrug

Forslag til forløb til idehistorie B om vikingetiden med fokus på historisk metode, kildeanvendelse og kildekritik. Omfang: ca. 12 lektioner.

Forløbet er leveret af fagkonsulenten som supplement til vejledningen for faget.

 

Forløbet understøtter følgende faglige mål fra læreplanen - eleverne skal kunne:

  • demonstrere viden om fagets identitet og metoder
  • diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
  • analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
  • analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens

 

Kreditering

Udarbejdet af Kristine Lynning Harfeld, Aarhus Gymnasium.

Siden er opdateret 19. februar 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.