Nyhedsbrev
Søg
Lad dine elever udvikle deres modelleringskompetence ved at arbejde med interaktive digitale modeller, der er skabt med hjælp fra generativ AI.
Træn fagets begreber og lær dem udenad med flipkort.
Her finder du de tidligere nyheder fra fagkonsulenten.
Præsentation af ny fagkonsulent og nyt om FIP
Forskningsbaserede undervisningsmaterialer om biodiversitet og metoder til gymnasiet. Find fagtekster, arbejdsspørgsmål, figurer og video lavet i samarbejde med lærere og forskere fra Københavns Universitet.
Vejledning til læreplan, Lærerens hæfte og typeord er opdateret august 2024
Der afholdes virtuelle møder på maximalt én time den sidste torsdag i månederne august, september, oktober, november, januar, februar, marts, april i skoleåret 2024/2025.
Her kan du finde ideér til aktiviteter med taktile input i kemi og bioteknologi, som støtter elevernes læring og hukommelse.
I forbindelse med prøverne opstår der ofte en del spørgsmål til eksaminandens brug af links til prøverne.
Derfor omhandler dette nyhedsbrev blandt andet information om eksaminandernes brug af links til prøverne
Fedtstoffer er et tveægget sværd. Vi er afhængige af dem, men typen og mængden påvirker vores helbred. I dette enkle forsøg kobles fedtstoffers fysiske egenskaber tydeligt med deres kemiske struktur.
Ønske om input vedrørende placering af virtuelle møder.
Lad eleverne tegne og bygge fysiske modeller af glukoseomsætning i eukaryote celler og styrk deres forståelse af et vigtigt og kompliceret emne.
I forbindelse med de skriftlige prøver modtager fagkonsulenterne i kemi og bioteknologi til tider henvendelser vedrørende fagprogrammerne MarvinSketch og ChemSketch.
En AI-chatbot kan hjælpe eleverne i gang med selv at designe forsøg, mens de lærer at bearbejde og forholde sig kritisk til det indhold, som chatbotter leverer.
Eleverne har adgang til chatbots og vil møde dem igennem deres videre uddannelse og karriere. Hvordan skal eleverne forholde sig til chatbots? Hvad er chatbottens muligheder og begrænsninger?
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Undervisningsforløbene er lavet med det formål at styrke unges interesse for STEM-kompetencer (Science, Technology, Engineering & Mathematics) til brug i fremtidens sundhedsvæsen.
Bestil gratis enzymer fra Novozymes.
Øvelsen er en del af et tema om bagning og hævemidler. Eleverne skal undersøge, hvordan gæringen afhænger af temperaturen, sukkerkoncentration, gærkoncentration, pH og carbon-kilde.
Naturvidenskabens ABC fortæller historien om store naturvidenskabelige erkendelser, der kan bruges som inspiration for undervisningen. ABC´en er netop færdiggjort af en ekspertgruppe af skarpe naturvidenskabelige hjerner og kunne være et godt bud på inspirerende læsning i sommerferien.
I dette nyhedsbrev opsummeres nyheder om bl.a. FIP-kurser, matematik i biologi, fejl i vejledende sæt til bioteknologi på stx samt information om SRP.
Denne aktivitet bruger retsmedicinske metoder til at opklare et mordmysterium. Forløbet handler om den enormt populære skønheds- og livsstilsblogger, 31-årige Camille Clara, der er fundet død i sin lejlighed.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Her finder du digitale ressourcer - og inspiration til planlægning af undervisning.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Dette forløb omhandler sammenhængen mellem den katabolske proces respiration (carbohydraternes intermediære stofskifte) og kroppens energiafhængighed.
Et vidensnotat og en vejledning giver mulighed for at blive klogere på og finde inspiration til arbejdet med interaktive laboratoriesimuleringer.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
FIP-kurset 2019 i biologi og bioteknologi. Nedenfor kan du finde materiale fra kurset.
Prøveopgaverne tager udgangspunkt i temaer fra undervisningen, som man kan forestille sig at holdet har modtaget undervisning i, og understøtter den nye læreplan og vejledning for faget.
Om Computational Thinking og eksempler på velafprøvede forløb med udgangspunkt i CT. Eksempelmaterialets omdrejningspunkt er cellemembran og reaktionshastighed.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Forløb om mikroorganismers opbygning, rensning af spildevand og hormonforstyrrende stoffer. Forslag til læreroplæg, eksperimenter og litteraturhenvisninger. Omfang: 22 lektioner.
Forløb til bioteknologi htx om mulighederne i plantebaserede biobrændstoffer, enzymers opbygning og funktion samt fremstilling af bioethanol.
Aktiviteterne indeholder 4 korte læreroplæg og 4 tilhørende elevøvelser. Hver session (oplæg og øvelse) har en varighed af ca. 30 min. og kan anvendes i sammenhæng eller uafhængigt af hinanden.
Mange elever har svært ved at læse tekster i de naturvidenskabelige fag, og selv om de læser, svarer deres udbytte af læsningen ikke til deres indsats, og man kan derfor med fordel interessere sig for den sproglige dimension i sit fag.
Når man arbejder med faglig læsning i de naturvidenskabelige fag, er den vigtigste ting, man som lærer skal forholde sig til, at eleverne skal blive bevidste om, deres læsefokus.
Forløbet omhandler cellens opbygning og funktion. Især er membranens funktion i fokus. Det er nemt at kombinere kemien og biologien i cellen. Eleverne trænes i eksperimentel arbejde med simple forsøg.
Forløbet omhandler biodiversitet i et økosystem og undersøgelse af økosystemer med en bioteknologisk metode. Der arbejdes eksperimentelt med PCR og med undersøgelse af et økosystem.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Lad eleverne lave en plan for laboratoriesikkerhed og undgå en kedelig gennemgang af regler og forbud.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier