Nyhed
Nyt fra fagkonsulenten i biologi og bioteknologi
Præsentation af ny fagkonsulent og nyt om FIP
Velkommen tilbage. Et nyt skoleår er startet og godt i gang. Du har nok allerede i læsende stund genfundet dit tråd på den store klinge med friske ben fra en velfortjent sommerferie og er i fuld gang igen.
Tak til Ole
Inden jeg præsenterer mig selv, vil jeg starte med at sige tak til Ole for det store arbejde og det aftryk han har sat og efterladt efter syv år på posten som fagkonsulent i biologi. Et helt igennem sympatisk, pragmatisk og hjælpsomt menneske, som jeg har haft stor fornøjelse af at arbejde sammen med gennem årene.
Efter syv år på posten som fagkonsulent er det kutymen at depechen gives videre. I den forbindelse prikkede Ole mig på skulderen og spurgte om det ikke var noget jeg kunne tænke mig.
Hvem er ham den nye?
Mit navn er Kim Bidstrup Withen, jeg er gift med Anne på toogtyvende år og har tre børn heraf kun ét hjemmeboende. Som en lille sidebemærkning havde Anne og jeg biologi A sammen i gymnasiet. Jeg er bosiddende i Fensmark lige uden for Næstved. Byen som huser Holmegaard Glasværk og Holmegaard højmose.
Jeg er ansat på og student fra Næstved Gymnasium og HF. Jeg er biolog og har læst biologi og kemi på Københavns Universitet. Mit speciale dengang var en genetisk karakteristik af en lille dansk kvægpopulation med det formål at undersøge graden af bevaringsværdighed. Det er efterhånden mange år siden og jeg trækker lidt på smilebåndet, når jeg mindes sekventeringsmaskinen, som var større end et køleskab, kunne håndtere 10 prøver ad gangen og arbejdede natten igennem. En teknologi som her 20 år senere er ved at finde vej til gymnasieskolens biologilokaler i form af et apparatur som minder om en USB-nøgle på 450 gram.
Jeg har undervist i 20 år og har de sidste 10 år allokeret en stor del af min tid til didaktik. Jeg har en master i naturfagsdidaktik (MiSU) og har været aktiv i uddannelsen af nye kollegaer herunder underviser på det fagdidaktiske kursus i bioteknologi (stx), censor på den afsluttende opgave i teoretisk pædagogikum og tilsynsførende.
I skrivende stund er jeg 14 dage inde i jobbet. Og for de af jer som kan huske, hvordan det er at skifte job, så tager det lidt tid at lande på en ny arbejdsplads med nye mennesker, nye arbejdsopgave og ikke mindst et nyt it-system. Det har været en opstart med masser af positive indtryk og møder med gode kollegaer rundt om i det danske kongerige herunder den faglige forening i biologi, det skriftlige censorkorps (stx), de fagdidaktiske undervisere og opgavekommissionerne. Jeg er ved så småt at få et overblik over årets arbejdsopgaver samt de forventninger jeg møder fra jer og fra STUK. Jeg skal i øvrigt til mit første møde i STUK i morgen og der håber jeg at få noget "nyt" fra Ministeriet således, at jeg faktisk har noget af nyhedsinteresse at viderebringe i næste "Nyt fra fagkonsulenten".
Årets FIP-kurser
Temaet for årets FIP er faglig trivsel. Ikke hos jer, men hos vores elever. På FIP-kursets tilmeldingsside skrives således om årets tema: "Faglig trivsel er et yderst relevant tema. Dette understøttes bl.a. af resultaterne af TrivselsLUP 2023 (Syddansk Universitet), som dels påviste, at der er en direkte sammenhæng mellem faglig trivsel og læringsudbytte, men samtidig, at en anseelig del af de undersøgte elevers faglige mistrivsel er høj. Rapporten fremhæver, at elever, der trives fagligt, ikke alene opnår bedre faglige resultater, men også udviser større motivation og engagement i skolen."
For at blive en smule klogere på årets tema kan jeg anbefale artiklen "Ny forskning cementerer: Flertallet af unge har høj trivsel" i Gymnasieforskning (#31 marts 2024) og/eller lyt til "Lærerværelset læser: Hvad er trivsel egentlig, og har de unge pludselig fået det bedre?" fra podcasten "Lærerværelset".
Programmet er ikke helt på plads endnu, men omdrejningspunktet for oplæg og workshops er hvordan man kan understøtte faglig trivsel i vores fag biologi. Endvidere kommer Lars Dinesen og Søren Mark Jensen fra IPBES Danmark og præsenterer deres opdaterede hæfter om biodiversitetskrisen.
Tid og sted
HF: nf
Torsdag 19/9-25 på Fredericia Gymnasium
Stx, htx og eux
Vest: onsdag 22/1-25 på Rosborg Gymnasium og HF
Øst: onsdag 29/1-25 på Næstved Gymnasium og HF
Tilmeldingen foregår som altid via GL-e, her kan du læse mere uddybende om årets tema samt finde programmet, når det ligger klart.
Postludium
Forandring og tilpasning er livets grundvilkår også for biologi som undervisningsfag og som underviser i faget. Forandringer og tilpasninger i fagligt indhold, i kompetencer som vores elever skal opnå, i måder at undervise på samt evalueringsformer - for blot at nævne nogle som har ændret sig over tid og som fortsat vil forandres. Jeg ser frem til sammen med jer at føre undervisningsfaget ind i en ny periode og at fastholde det som skal fastholdes og ændre det som skal ændres.
Afslutningsvis vil jeg sige tak for modtagelse til jer hvis vej jeg har krydset. Det betyder meget. Jeg glæder mig til de udfordringer og oplevelser, som venter i jobbet. Vi ses derude og hvis vi faktisk gør, så kom gerne over og hils på – måske allerede på den kommende Biokonference?
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.