Artikel

Tankegangskompetence

At kunne spørge og svare i og med matematik.

I matematik arbejdes der med tankegangskompetencen, både når der læses tekster, arbejdes med konkrete problemstillinger og diskuteres matematik.

 

Kompetencefærdigheder

  • At være bevidst om, hvilke slags spørgsmål, der er karakteristiske for matematik - og selv at kunne stille sådanne spørgsmål
  • At have en fornemmelse af, hvilke typer af svar, man kan forvente

 

Kompetencemål

Målet er, at eleverne skal opnå en forståelse af i hvilke situationer matematik kan komme i spil, hvad det er for nogle problemer faget kan løse, og hvilken slags løsninger, der findes på det givne problem.

 

Forslag til anvendelse i praksis

Det kan dreje sig om betydningen af begrebet "udsagn", hvad et lighedstegn betyder, og hvor de bruges. Det kan også være forskellen på et tal/en mængde eller hvorfor en lodret linje eller en cirkel ikke er grafen for en funktion.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.