Artikel

Symbol- og formalismekompetence

At kunne håndtere matematikkens sprog og redskaber.

Symbol- og formalismekompetencen volder ofte eleverne problemer - især ved overgangen fra grundskole til HHX/HTX. Det er derfor vigtigt, at man som underviser ikke forudsætter, at eleverne forstår den notation og brug af symboler, der er sædvanlig i gymnasielitteraturen.

 

Kompetencefærdigheder

  • At kunne afkode symbol- og formelsprog
  • At kunne oversætte frem og tilbage mellem symbolholdigt matematisk sprog og naturligt sprog
  • At kunne behandle og betjene sig af symbolholdige udsagn og udtryk - herunder formler.

 

Der arbejdes med den matematiske formalisme og brug af korrekt notation. Brugen af programmer, der ofte har deres helt egen syntaks, gør dette ekstra relevant.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.