Artikel
Flerfaglig opgaveformulering i den større skriftlige opgave på HF
Den større skriftlige opgave på HF udarbejdes af eleven på baggrund af en given opgaveformulering. Der er mulighed for at skrive SSO i kombination af to fag. I så fald skal opgaveformuleringen være flerfaglig.
Hvad er en problemstilling?
Formålet med at skrive en større skriftlig opgave er at give eleven mulighed for at fordybe sig i og at formidle en faglig problemstilling. Problemstillingen kan udarbejdes som en one-liner i form af et overordnet spørgsmål omkring noget, eleven undrer sig over eller vil undersøge nærmere. Problemstillingen kan være virkelighedsnær og/eller professionsorienteret og på den måde støtte op om elevens omverden og videre uddannelse. Problemstillingen kan med fordel danne udgangspunkt for den samtale, der skal være mellem elev og vejleder som led i udarbejdelsen af en fornuftig og faglig opgaveformulering.
Hvad er en opgaveformulering?
Opgaveformuleringen udarbejdes af vejlederen på baggrund af samtaler med eleven. Hvis det er en flerfaglig opgave kan der være to vejledere involveret. Opgaveformuleringen skal indeholde præcise faglige krav, og hvis der er valgt to fag skal det flerfaglige aspekt fremgå tydeligt. Da der er krav til faglig præcision og tydelighed omkring de valgte fag, er det tilrådeligt at vejlede eleven til kun at skrive flerfaglig SSO, hvis sammenhængen mellem de to valgte fag er tydelig og virkelighedsnær. En opgaveformulering vil typisk indeholde alle de taksonomiske niveauer. Det er vejlederens ansvar, at opgaveformuleringen er faglig præcis og lever op til de faglige krav.
Almendannende, studieforberedende og virkelighedsnære opgaveformuleringer
Arbejdet med den større skriftlige opgave skal bidrage til, at eleven udvikler de kompetencer, der fordres for at gennemføre fremtidige studier. Derfor er det tilrådeligt, at opgaveformuleringen åbner for en selvstændig undersøgende og analyserende tilgang, der også giver mulighed for kritisk stillingtagen og handling. Virkelighedsnære opgaveformuleringer giver netop mulighed for dette, og lader samtidig eleven forme sin holdning til omverden. Eksempel 1 og 3 nedenfor er netop virkelighedsnære, fordi de udspringer af elevens møde (og undren) omkring religion i sine omgivelser. Eksempel 2 og 4 er professionsorienterede, og udspringer af elevens egen interesse omkring et kommende valg af uddannelse. På den måde skabes relevans og autentiske forståelser af verden.
Eksempler på flerfaglige opgaveformuleringer
Fag: Religion B og Psykologi B
Emne: Jehovas vidner |
|
Fag: Religion C og Dansk A
Emne: Paulus’ Brev til menigheden i Rom (Romerbrevet) |
|
Fag: Religion C og Arabisk B
Emne: Forholdet mellem sproget arabisk og islam |
|
Fag: Religion C og Historie B
|
Kreditering
Dorte Ziggy Thelander, Vestegnen HF & VUC, i samarbejde med CFU
Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.