Aktivitet

Første time(r) i Kultur- og samfundsfag

Bliv klogere på, hvordan du med fordel kan starte Kultur- og samfundsfag, ved at præsentere dine elever for samarbejdet mellem fagpakkens tre fag.

Anslået tid: Omkring 90 minutter.

Timen er opbygget som fem korte aktiviteter, der varierer i forhold til fysisk bevægelse, individuelt og gruppearbejde samt brug af analoge og digitale medier.

Aktiviteten her givet et bud på, hvordan man kan præsentere det flerfaglige samarbejde på en måde, så eleverne kan drage nytte af det igennem undervisningstiden.

Formålet med aktiviteterne er at sætte elevernes egen forforståelse i forbindelse med de tre fag og at give et eksempel på det faglige samarbejde mellem fagene.

Særfaglighed

Først gives et overblik over de tre fags særegenhed. Dette gøres ved at underviserne i hvert fag holder fem minutters oplæg om fagets metode (se evt. artiklerne om fagenes metoder der er linket til nederst).

Fagene er alle relevante for nutiden både i en dansk og en global kontekst, men også for elevernes egen omverden og selvforståelse. Derfor sættes eleverne i gang med en øvelse, hvor faget sættes i forbindelse med elevens eget liv.

Historie: Tidslinjen

  1. Eleverne arbejder individuelt med at udarbejde en tidslinje. Tidslinjen skal indeholde deres eget liv fra fødsel til nu. De skal anføre de årstal, som de selv vurderer som væsentlige begivenheder i deres liv (det kan eksempelvis være konfirmation, søskende eller andet).

  2. Når de har udarbejdet deres personlige tidslinje, skal de anføre væsentlige historiske begivenheder, der er sket i deres levetid. Det kan være Danmarkshistoriske begivenheder eller verdenshistoriske begivenheder.

  3. Derefter kan eleverne sættes i grupper af fire og sammenligne deres tidslinjer med hinanden.

  4. Underviseren kan evt. kort opsamle med et fælles overblik over historiske begivenheder inden for de sidste 20 år.

Religion: Hvad kender du?

Denne øvelse kræver at underviseren har forberedt fem plancher og placeret dem forskellige steder i lokalet. På plancherne står anført (et ord på hver): Kristendom, Islam, Hinduisme, Buddhisme, Andet.

  1. Eleverne skal nu gå fra planche til planche og skrive stikord ud fra, hvad de ved om hver religion. De må gerne tale sammen og på den måde inspirere hinanden.

  2. Underviseren kan opsamle øvelsen ved at fortælle, hvilke religioner undervisningen kommer til at omhandle. Her kan man også forventningsafstemme ift. elevernes ønsker.

Samfundsfag: ideologier

I denne øvelse må eleverne gerne bruge internettet.

  1. Først skal eleverne individuelt nedskrive alle de politiske partier, de har hørt om eller evt. set på valgplakater og lignende.

  2. Derefter skal de vælge et parti og finde ud af hvilken ideologi pågældende parti har.

  3. Øvelsen opsamles som en kort ”fang en makker”, hvor eleverne får talt med hinanden om, hvilke partier og ideologier de fandt.

Flerfaglighed

Efter at have arbejdet med de tre fag hver for sig kan fagene kobles sammen. Dette gøres ved at opstille flerfaglige problemstillinger.

Da det er første gang dette gøres, kan læreren hjælpe ved at stille et par spørgsmål. Eksempelvis:

  • Hvorfor er der krige og konflikter?
  • Hvad vil det sige at være dansker?
  • Hvilke religiøse og politiske værdier har præget verden gennem tiden?
  • Hvem styrer verden i dag?

Disse spørgsmål er meget brede og meningen er at få eleverne til at sætte nogle flere ord på - og gerne ud fra de tre fag.

Dette gøres ved at sætte eleverne i grupper af fire. Hver gruppe vælger et spørgsmål og udarbejder et mindmap ud fra det. De skal indtænke det, de har lært om hvert af de tre fag.

Til sidst præsenteres gruppernes resultater for klassen.

Evaluering

Timen evalueres som en tavlestaffet, hvor alle tre fag samt flerfaglighed er skrevet på tavlen.

Eleverne skal nu løbe op og skrive et tal fra 1-5 (hvor 1 er lavest og 5 er højest), der beskriver i hvor høj grad de forstår, hvad faget og flerfaglighed går ud på.

På den måde får både elever og lærere indblik i, hvad der allerede er på plads og hvad der skal arbejdes med i undervisningen fremover.

Relateret indhold (emu.dk)

Kreditering

Dorte Ziggy Thelander Grønbæk, Vestegnen HF & VUC, i samarbejde med CFU.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.