Forløb

Sport

Udskoling: I forløbet skal eleverne finde information på Goethe-instituttets side og mundtligt præsentere deres viden. Der arbejdes dermed med fokus på digital informationssøgning og digitale præsentationer.

Forløbet er henvendt til udskolingen.
Anslået tidsforbrug: Ca. 5 lektioner.

Forløbet har fokus på læsning og lytning samt en mundtlig præsentation. Der kan tages udgangspunkt i arbejdet med at søge informationer på Goethe-instituttets side, hvor det er muligt at lytte til og læse interviews med sportsudøvere. Eleverne kan derpå fokusere på mundtligt at formidle deres viden på tysk med udgangspunkt i en digital præsentation. Forløbet sætter dermed også fokus på kultur og samfund og på elevpositionerne som undersøger, modtager og producent inden for det tværgående tema it og medier.

 

Forudsætninger, form og indhold

Forløbet er tiltænkt fra andet halvår af 7. klasse, da videoer med informationer og interviews om sport har et niveau, der kræver, at eleverne har erfaring med lytning og læsning og har arbejdet med lytte- og læsestrategier. 

I forløbet lægges der op til, at eleverne vælger en sportsgren. De kan så læse og lytte til et antal interviews om den pågældende sportsgren. Det er en vigtig del af forløbet, at eleverne kan skrive noter under deres læsning, så de fastholder væsentlige informationer, ord og begreber. Et tokolonne-notat, som vist nedenfor kan være en god model, da eleverne her kan skrive tyske ord, begreber og udtryk og deres danske oversættelse.

Mein sport

Beim Lesen sollst du wichtige Wörter und Begriffe notieren. Unten kannst du die Wörter links schreiben und die Bedeutung (gerne auf Deutsch!) rechts schreiben.

Die Wörter und Begriffen werden dir helfen, als du deine Präsentation machen sollst. 

Wort/Wörter Bedeuting
   
   
   
   
   

Eleverne kan motiveres til arbejdet med noter gennem viden om, at det i sidste ende både højner kvaliteten af deres arbejde og letter det, da de i deres præsentation kan trække på chunks og faste vendinger.

Der er gode muligheder for at differentiere på både interesse og niveau i forløbet, idet eleverne kan søge informationer om en sportsgren efter eget valg, og kravene til den digitale præsentation kan stilles ud fra de enkelte elevers niveau både i forhold til tysk og til brug af digitale redskaber.

I forbindelse med både læsning og lytning er det vigtigt at understøtte processen – herunder minde eleverne om, at de skal læse og lytte efter hovedindhold og enkelte specifikke informationer, men at de ikke forventes at forstå det hele. Vær særlig opmærksom på de elever, der har svært ved at overskue større informationsmængder. Det kan være en løsning, at de kun skal uddrage nogle få informationer i første omgang. Disse kan så vises til læreren inden en eventuel ny lytte- eller læserunde.

Arbejdet med den digitale præsentation bør ligeledes understøttes. En mulighed er, at læreren – eller andre elever – giver elever, der har haft svært ved at uddrage informationer fra interviews, supplerende informationer og input, så de har tilstrækkeligt til at kunne lave en præsentation. På den måde bliver disse elever mindre hæmmet i forhold til fremstillingen af præsentationen, og de kan afslutte forløbet med en følelse af at have løst opgaven på tilfredsstillende vis.  

 

Tilrettelæggelse

Elevernes kendskab til digitale medier og præsentationer er afgørende for, hvilket præsentationsprogram de skal bruge. I forløbet er foreslået en Padlet, der også kan tilgås via Skoletube. Eleverne kan dog anvende et hvilket som helst præsentationsprogram. Eleverne skal kunne disponere over en computer eller tablet samt høretelefoner igennem forløbet.

Forøbet lægger op til at lade eleverne finde information på Goethe-Instituttets side. Goethe-Instituttet er Forbundsrepublikken Tysklands kulturinstitut i udlandet, der ønsker at fremme kendskabet til det tyske sprog og pleje det internationale kulturelle samarbejde. Instituttets sider har masser af information og mange materialer og ressourcer. Der er på Goethe Instituttets sider mulighed for at finde både videoer og skriftlige interviews med sportsfolk. Hvis I benytter tekster og videoer fra Goethe Instituttet, skal I være opmærksomme på, at der ikke er både tekst og video til alle sportsgrene. 

Goethe-Instituttet: Goethe-Institut Dänemark
Goethe-Instituttets side om sport: Sport deutsch  - Rettelse: Dette link er siden forløbets udgivelse beklageligvis blevet ændret af instituttet og viser desværre ikke længere direkte til sportssiden, brug derfor videoer i stedet, da siden med sport pt ikke er tilgængelig.
Goethe-Instituttets videoer på youtube om sport: Sport

Det er en god ide på forhånd at aftale, hvilken type information, eleverne skal lytte efter eller lede efter i deres læsning og lytning. Dette kan understøttes med udarbejdelse af et notatark til eleverne, hvor det er specificeret, hvad de skal lytte efter/læse efter. Eleverne kan bruge informationen til at lave en digital præsentation af den valgte sprotsgren ud fra de informationer, de finder i de forskellige interviews. Informationer om selve sportsgrenen kan suppleres med informationer om den udøver/sportsstjerne, der interviewes.

Forslag til spørgsmål, der kan overvejes inden forløbet:

  • Hvordan skal Goethe-Instituttet og deres side introduceres?
  • Hvordan skal tiden fordeles mellem de tre faser i forløbet?
  • Hvordan skal læse- og lyttestrategier repeteres?
  • I hvilket omfang skal eleverne arbejde med notatark?
  • Hvilke krav skal der stilles til elevernes præsentationer?
  • Hvilket præsentationsprogram skal eleverne bruge og hvorfor?
  • Skal der arbejdes enkeltvis, i makkerpar eller grupper, og på hvilken baggrund skal eventuelle grupper inddeles?
  • Hvordan skal der differentieres igennem forløbet?

 

Forløbets opbygning

Forløbet er inddelt i fire faser:

1. Introduktion
Indledningsvist kan forløbet præsenteres med fokus på en introduktion til Goethe-instituttet og deres side om sport. Desuden kan det være en ide at repetere/gennemgå læse- og lyttestrategier og notatark, inden eleverne slippes løs på siden. Herefter kan elevernes læse- og informationssøgningsproces sættes igang, og eleverne kan vælge en sportsgren, de vil søge information om og præsentere.

2. Informationssøgning
I denne fase kan eleverne søge information om den valgte sportsgren. For nogle sportsgrene er der mulighed for at lytte til videointerviews, mens der for andre findes informationer i et interview, som eleverne skal læse. Eleverne kan med fordel notere deres viden i et kolonnenotat. Der kan undervejs samles op på elevernes informationssøgning på klassen.

3. Bearbejdning
Når eleverne har fundet nok information, kan læreren forberede dem på arbejdet med  at lave en lille digital præsentationen. Et krav kan være, at de ud fra præsentationen skal kunne fortælle mundtligt om den sport, de har undersøgt. Der kan lægges vægt på en indledende snak om disponering af stoffet. 

Eleverne kan eventuelt først lave en disposition, hvor de systematiserer ord, vendinger og informationer, de har samlet under læsningen og lytningen. Herefter kan de finde passende illustrationer, fotos med mere. I denne fase kan det være relevant at tale om rettigheder.
Præsentationen kan udarbejdes i Padlet, der er en digital opslagstavle.

4. Præsentation
Med udgangspunkt i deres digitale præsentation kan eleverne til sidst mundtligt fortælle om, hvad de har fundet ud af gennem lytning og læsning. 

 

Evaluering

Undervejs i forløbet er det muligt at observere elevernes læse- og lytteproces. På denne måde kan du som lærer følge med i, hvad og hvor meget eleverne noterer, og om de er på rette vej den digitale præsentation. 

Efter forløbet kan der evalueres både af eleverne selv og af læreren. Der kan tales om forløbets form, om informationssøgning og de digitale præsentationer, og om hvad eleverne selv mener, de har fået ud af forløbet. Summativt kan elevernes præsentationer give læreren indblik i elevernes udbytte af forløbet.

Der kan efter gennemførelsen af forløbet sættes fokus på spørgsmål som:

  • I hvilket omfang blev eleverne udfordret på deres eget niveau?
  • Hvordan fungerede min egen rolle under elevernes arbejde og præsentationer?
  • Hvordan fungerede arbejdet med notatark?
  • Kan Goethe-Instituttets ressourcer anvendes på andre måder i tyskundervisningen?

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.