Aktivitet

Demokrati i Danmark - fra Grundloven til i dag

Skolevalg gør demokratiet synligt i elevernes hverdag, men vejen til et stærkt demokrati har været lang. Ved hjælp af film og digitale tidslinjer får eleverne styr på udviklingen fra Grundloven af 1849 til i dag.

Aktiviteten er henvendt til undervisningen i samfundsfag.
Anslået tidsforbrug: 1-2 lektioner.

Det danske demokrati har gennemgået en kraftig forvandling fra Grundlovens tilblivelse i 1849 til i dag. Denne aktivitet tager udgangspunkt i kompetenceområdet Politik og sætter fokus på, hvordan Grundloven er blevet til. Der arbejdes med digitale tidslinjer.

 

Forudsætninger, form og indhold

Folketinget har produceret en række korte film om demokratiet i Danmark. Denne aktivitet eksemplificerer en måde at arbejde med filmene på med udgangspunkt i filmen om Grundlovens tilblivelse: Sådan fik vi Grundloven.

Se filmene på folketingets hjemmeside: Dit demokrati: Undervisningsfilm

 

Aktiviteten lægger op til, at eleverne skal udarbejde digitale tidslinjer, der viser demokratiets udvikling i Danmark.

 

Tilrettelæggelse

Aktiviteten kan indgå som en del af et større forløb om Grundloven med fokus på et overblik over det danske demokratis udvikling ved hjælp af tidslinjer. Aktiviteten kan også udvides til forløb om udviklingen af demokrati i andre lande.

Der kan arbejdes med digitale tidslinjer i programmet Tiki-Toki. Hvis skolen har adgang til SkoleTube er programmet tilgængeligt derfra: SkoleTube.dk. Tidslinjen kan også laves analogt, eksempelvis som en plakat.

 

unpublished

Værd at tænke på i din forberedelse


I hvilket omfang skal elevernes introduceres til relevante fagbegreber, inden aktiviteten gennemføres?

Hvordan skal den indledende snak struktureres?

Hvad skal der lægges vægt på i den indledende snak efter filmen om Grundlovens tilblivelse?

Skal eleverne introduceres til et digitalt tidslinjeprogram?

Hvilke krav skal stilles til udformningen af elevernes tidslinjer?

Skal eleverne selv på jagt på nettet efter kilder til produktion af deres tidslinjer, eller skal der på forhånd udvælges relevante sider?

Hvordan skal eleverne præsentere deres tidslinjer?


Aktivitetens opbygning

Aktiviteten er inddelt i to faser og en evaluering. 

 

Fase 1: Danmark og demokratiets udvikling

Aktiviteten kan indledes med en gennemgang af relevante fagbegreber og en  fælles snak ud fra spørgsmålet: Danmark er et konstitutionelt monarki - og et demokrati. Men hvordan er udviklingen gået, og hvordan er Danmark kommet hertil?

Herefter kan klassen i fællesskab se og diskutere filmen om Grundlovens tilblivelse.

 

Fase 2: Lav en digital tidslinje

Derefter kan eleverne udarbejde en tidslinje, der viser Danmarks vej fra enevælde til det demokrati, landet har i dag. Tidslinjen kan indeholde de vigtigste årstal og begivenheder for demokratiets udvikling i Danmark. 

Det er også en mulighed at lade eleverne finde billeder til nedenstående 6 punkter, eksempelvis på wikimedia.org

  • Enevælde
  • Frederik d. 7 
  • Den grundlovgivende forsamling
  • Valgret til kvinder indføres
  • Systemskiftet 1901 - parlamentarismen
  • Landstinget afskaffes

Husk at eleverne i så fald skal kreditere billederne, hvilket også kan lægge op til en general snak om rettigheder i forbindelse med digitale produktioner.

 

Evaluering

Evalueringen kan tages udgangspunkt i elevernes præsentation af deres digitale tidslinjer. Her kan der ud fokus på demokratiets udvikling også fokuseres på, om eleverne har haft en kritisk tilgang til de anvendte kilder.

 

 

Til din egen refleksion 

  • I hvilket omfang var eleverne i stand til at udvælge og kritisk forholde sig til deres kilder?
     
  • Hvordan fungerede arbejdet med de digitale tidslinjer?
     
  • Kan de små film om demokrati bruges i andre sammenhænge i fremtidig undervisning?

Kreditering

Aktiviteten er produceret i samarbejde med DANIDA.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.