Aktivitet
Skat på skemaet
Hvorfor betaler vi skat? Hvad bliver skattekronerne brugt på? Og hvornår skal du selv gøre noget, så du hverken betaler for meget eller for lidt i skat?
Materialet er henvendt til 8.-10. klasse.
Tidsforbruget afhænger af, om du vælger at anvende hele materialet eller kun dele af det. Der er seks temaer, og hvert tema (inklusiv en obligatorisk artikel) er tiltænkt at kunne løses på én dobbeltlektion,.
Dette materiale fra skat.dk handler om, hvilken rolle skat spiller i samfundsøkonomien. Materialet har fokus på at give indblik i den danske velfærdsmodel samt fordelingen af ressourcerne og give en basisforståelse af skat.
Skat på skoleskemaet er et digitalt materiale udarbejdet til samfundsfag. Det beskæftiger sig med kompetenceområdet Økonomi. Materialet handler om, hvilken rolle skat spiller i samfundsøkonomien. Hvorfor skal vi betale skat i Danmark? Og hvad går pengene til? Materialet giver også viden om, hvilke goder, der er skattefinansierede, og hvordan vi i Danmark prioriterer den offentlige økonomi. Alt sammen viden, som er afgørende for at kunne blive en demokratisk, deltagende samfundsborger. Derfor sigter materialet også på at give eleverne indblik i den danske velfærdsmodel samt fordelingen af ressourcerne.
Forudsætninger, form og indhold
I Danmark betales skat af alle typer af indkomster, og vi kommer alle sammen til at skulle forholde os til skat på tidspunkter af vores liv. Derfor giver det mening at lære unge om skat. Materialet lægger blandt andet vægt på elevernes forståelse af deres egen privatøkonomis relation til samfundsøkonomien. Desuden har det fokus på, at eleverne opnår handlekompetence overfor såvel privatøkonomi som samfundsøkonomi. Skat på skoleskemaet kan også kombineres med matematik og indeholder enkelte regneopgaver.
Materialet består af i alt 6 opgaver/temaer + en obligatorisk baggrundsartikel, Bagom skatten. Hvert tema i materialet indeholder en kort intro, en defintion, en interaktiv opgave, en fordybelsesopgave og en gruppeopgave. Find både baggrundsartikel og opgaver/temaer via linket i afsnittet "Opbygning".
I starten af temaet skitseres en konkret situation, som er nærværende for eleverne, så opgaven bevæger sig fra det konkrete til det abstrakte. På den måde bevæger eleven sig opad i abstraktionsniveau og kan gennem temaet indsamle tilstrækkelig meget viden til at deltage sagligt i den afsluttende diskussionsopgave.
Tilrettelæggelse
Du kan som lærer selv vælge, hvor mange temaer du vil bruge, og om du vil lade eleverne vælge frit efter interesse eller begrænse valget til et enkelt tema, der passer ind i det, I arbejder med. Når eleverne har læst den obligatoriske artikel, kan de vælge det eller de temaer, som de vil arbejde med og kan gå i gang med det samme. Materialet kan også anvendes som hjemmearbejde eller suppleres med artikler og debat og dermed anvendes i et længere forløb.
Det er en god idé som supplement til opgaverne at henvise eleverne til aktuelle baggrundsartikler om det givne område.
Forslag til spørgsmål, der kan overvejes inden brug af materialet:
- Hvordan skal materialet og emnet introduceres?
- Hvordan aktiveres elevernes forforståelse?
- Skal materialet bruges i et længere forløb og suppleres med aktuelle artikler og debat?
- Hvilke opgaver/temaer skal bruges i forløbet?
- Hvordan skal jeg som lærer stilladsere elevernes arbejde?
- Hvordan skal der evalueres?
Materialets opbygning
Baggrundsartikel: Bagom skatten (info.skat.dk)
De 6 opgaver er:
- Finansiering af velfærdssamfundet
- Hvad får vi for skattekronerne
- Sort arbejde
- Afgifter der påvirker vores adfærd
- Moms - skat på forbrug
- Danmark og EU - told og moms
Opgaverne findes ved at benytte nedenstående link, vælge grundskolen og indtaste skolens navn samt fag. Herefter kan eleverne gå i gang med opgaverne: Find opgaver (info.skat.dk)
Følgende introduktion fra siden kan være relevant at tilpasse til den måde, du ønsker at arbejde med forløbet på, så eleverne instrueres, inden de logger ind og går i gang:
På siden finder du en række opgaver om skatternes rolle for velfærdssamfundet og vores adfærd.
Læs først Bag om skatten og klik derefter på den opgave, du vil arbejde med.
Opgaverne lægger op til debat, så sæt dig sammen med de andre i klassen, der vælger samme opgave som dig.
Hav blyant og papir klar, så du kan skrive dine svar ned.
Når du har gennemført en opgave, vender du tilbage til denne side.
Evaluering
Der kan evalueres på flere niveauer: Hvad har eleverne lært, og hvordan har undervisningen og materialet understøttet læringen?
Evaluering af læringsudbytte:
- Elevernes egen vurdering af læringsudbytte.
- Lærerens vurdering af hver elevs læringsudbytte.
Evaluering af undervisning:
- Elevernes vurdering af i hvilket omfang undervisningen støttede elevernes læring.
- Lærerens vurdering af i hvilket omfang undervisningen støttede elevernes læring.
Spørgsmål til overvejelse efter brug af materialet:
- I hvilket omfang var eleverne i stand til at bruge viden om skat i en faglig diskussion?
- Hvordan fungerede de forskellige opgaver/temaer?
- Hvilke justeringer er nødvendige, hvis materialet skal bruges igen?
- Hvad er det eksemplariske i dette forløb, og kan erfaringerne herfra bruges i fremadrettet planlægning?
Kreditering
Materialet er udviklet af Skattestyrelsen i samarbejde med Undervisningsministeriet og Katrine Andersen, folkeskolelærer med linjefag i samfundsfag. Skat på skoleskemaet udvikles og justeres løbende.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.