Aktivitet

Femern-forbindelsen og det økonomiske kredsløb

Anlægget af Femern Bælt-forbindelsen påvirker dansk økonomi. Aktiviteten har fokus på Femern-forbindelsen, det økonomiske kredsløb og kompetenceområdet økonomi i samfundsfag.   

Med byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen udvides arbejdsudbuddet i Danmark. I denne aktivitet arbejder eleverne med det økonomiske kredsløb, og hvordan anlægsbyggeriet påvirker dansk økonomi.

Samfundsfag 8.-10. klasse 
Kompetenceområde: Økonomi
Tidsforbrug: 2-4 lektioner

Uddannelse og job
Samfundsfag + uddannelse og job = succes

 

Det er vigtigt at koble undervisningen i fagene til arbejdet med det obligatoriske emne uddannelse og job. Gennem deres skolegang, skal eleverne lære om egne muligheder, ønsker og forudsætninger, og hvordan disse bringes i spil i uddannelses-, arbejds- og voksenverdenen.

Koblingen mellem samfundsfag og uddannelse og job kan give eleverne en oplevelse af, at undervisningen og deres overvejelser omkring uddannelse og et fremtidigt arbejdsliv hænger meningsfuldt sammen.

 

Tre sammenhænge til uddannelse og job

1. Kobling til omverdenen: Undervisningen tager udgangspunkt i en case fra det omgivende samfund, nemlig Femern Bælt-forbindelsen. Det giver eleverne en variation af erfaringer og viden, hvor eleverne selv er praktisk og aktivt deltagende.

2. Karrierelæring: Undervisningen giver eleverne konkret indblik i en del af den erhvervsfaglige uddannelses- og arbejdsverden. Elevernes viden om forskellige karriereveje øges, og gennem fælles refleksioner kan de blive klogere på egne muligheder og forudsætninger.

3. Fremtidens arbejdsmarked: Undervisningen giver eleverne et branchekendskab og en forståelse for arbejdsmarkedet, som også rummer perspektiver på samfundstendenser som fremtidens arbejdsmarked og nyttige kompetencer.

 

Tre aktiviteter der kombinerer Uddannelse og job med naturfag, matematik og samfundsfag

unpublished

Værd at tænke på i din forberedelse


  • Har eleverne kendskab til og forståelse for det økonomiske kredsløb?
  • Hvordan kan eleverne stilladseres i forbindelse med udførelse og arbejdet med problemstillingerne?
  • Er eleverne vant til og trygge ved gruppearbejde, og hvordan skabes der bedst rum for samtale og diskussion i bearbejdningsfasen?
  • Hvordan har eleverne arbejdet med præsentationer i undervisningen?

Problemstillinger i samfundsfag

Vær opmærksom på, om eleverne er i stand til at udforme og arbejde med problemstillinger. Du kan som stilladsering til opgaverne eventuelt udforme mulige problemstillinger, der kan arbejdes med. På den måde fokuseres arbejdet omkring analyse og præsentation af problemstillingerne.

Læs mere om arbejdet med problemstillinger i artiklen: Problemstillinger i samfundsfag


Det økonomiske kredsløb

Det er en fordel, hvis eleverne forinden har arbejdet med opbygningen af det økonomiske kredsløb og kender de forskellige sektorer og deres indbyrdes rolle i samfundsøkonomien. 


Der kan arbejdes med læreroplæg i introduktionsfasen for, at give alle samme udgangspunkt for det videre arbejde. I analysefasen kan der med fordel arbejdes i grupper, da det giver mulighed for faglige diskussioner og drøftelser undervejs i arbejdet med at udarbejde problemstillinger.

Præsentationerne kan afsluttes med en dialog, som bringer emnet ud til andre dele af kompetenceområderne i faget fx økonomisk vækst og bæredygtighed, eller kompetenceområdet politik i forbindelse med EU og Danmark.


Aktivitetens faser 

Aktiviteten består af tre faser og en evaluering
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

1. Kortlæg forforståelse og introducér det økonomiske kredsløb

Kortlæg elevernes forforståelse

Brug samtalestartere i dialogen med klassen og noter fx i et mindmap

  • Kender I til Femern Bælt-forbindelsen?
  • Kender I til (andre) større anlægsarbejder?
  • Kender eleverne nogen, der arbejder med infrastruktur eller bygge og anlæg?

Se videoen med Sixten og få billeder af hverdagen på Femern Bælt-forbindelsen. Du kan også bruge billeder af anlægsarbejdet fra billedarkivet på Femern Bælt-forbindelsens hjemmeside

Undervejs kan du notere stikord med relation til de fem sektorer i det økonomiske kredsløb: husholdninger, virksomheder, den finansielle sektor, den offentlige sektor og udlandet. 

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Sixten er kontorelev. Her får du et indblik i hans arbejde på Femern forbindelsen.

Introducér til det økonomiske kredsløb

Hold et kort oplæg, hvor du introducerer eleverne til det økonomiske kredsløb og sammenhængen mellem de forskellige sektorer. Her kan du skabe en sammenhæng til mindmappet med elevernes forforståelse.

 

2. Femern Bælt-forbindelsens hjemmeside og analyse af problemstillinger 

Undersøg hjemmesiden

Undersøg Femern Bælt-forbindelsens hjemmeside i klassen eller i grupper. Formålet med besøget er at undersøge:

  • Hvad er sammenhængen mellem de fem sektorer i det økonomiske kredsløb? 
  • Hvordan skaber Femern Bælt-forbindelsen arbejdspladser?

Saml op på de væsentligste pointer i klassen. Her sørger du for at koble undersøgelsen af hjemmesiden til de to spørgsmål I har undersøgt. 

 

Formulér problemstillinger og lav en analyse

Eleverne kan nu inddeles i grupper, der hver især formulerer og undersøger en problemstilling. 

Kravene til opgaven kan være: 

  • Der skal være en tydelig problemstilling
  • Problemstillingen skal omhandle en af de fem sektorer i det økonomiske kredsløb
  • Problemstillingen skal omhandle Femern Bælt-forbindelsen som case
  • Analysen kan inddrage andre kilder end Femern Bælt-forbindelsens hjemmeside

 

Produktet kan være et kort mundtligt oplæg med fire slides, der præsenterer problemstillingen, hvordan problemstillingen er undersøgt, resultaterne af analysen og stiller et spørgsmål til diskussion i klassen. 

Det er vigtigt, at opgaven differentieres efter elevernes niveau, så nogle grupper får støtte til for eksempel at formulere problemstillinger. Tænk også på, om eleverne udelukkende skal bruge Femern Bælt-forbindelsens hjemmeside, eller om andre kilder kan inddrages. 

Fase 3: Præsentation og diskussion

Eleverne præsenterer deres problemstillinger, analyser og diskussionsspørgsmål for klassen.

Det er vigtigt at give plads til diskussionen, og at du understøtter samtalen i klassen med perspektiveringer til generelle samfundsøkonomiske sammenhænge. Hvis elever har valgt at inddrage andre kilder end Femern Bælt-forbindelsens egen hjemmeside, kan I overveje, hvad det betyder for resultatet af analysen.  

Evaluering og refleksion

Når aktiviteten er afsluttet, kan du vælge at tage et af følgende emner op i evalueringen:

  • Hvad kendetegner gode problemstillinger?
  • Har eleverne opnået viden om det økonomiske kredsløb, og har de sat deres viden i spil i undersøgelserne af de opsatte problemstillinger?
  • Kan arbejdet med det økonomiske kredsløb og problemstillingerne bruges på andre anlægsbyggerier, der måske er tættere på jeres skole?
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.