Artikel

Naturen set fra rummet

Dette er en ud af 10 temapakker med inspirationsmaterialer til dig, som underviser i naturfag. Professor John Leif Jørgensens forskning i Jordens økosystemer målt fra rummet er omdrejningspunktet. 

Fra satellitter og laserstråler til elevernes hverdag

Professor John Leif Jørgensens forskning ved Danmarks Tekniske Universitet viser, at Jordens træer spiller en vigtig rolle i det globale økosystem. Forskningens rumperspektiv åbner op for unikke muligheder for at se de store sammenhænge i vores natur. Temaet kan relateres til elevernes hverdag, hvor de eksempelvis oplever træer i deres daglige miljø og kan følge med i nyheder og begivenheder om naturens udvikling i en tid, hvor planetære grænser er under pres.

© Børne- og Undervisningsministeriet

 

Det helt store overblik

Det kan være nemmere at forstå de store sammenhænge, når tingene ses på afstand. I 2016 beskrev et hold af psykologer fra University of Pennsylvania den såkaldte ”Overview Effect” for første gang. Det er en samlet betegnelse for alle de følelser af forbundethed med naturen og forståelse for Jordens skønhed, som de astronauter, der indtil da havde været i rummet og tilbage igen, oplevede.

Ifølge John Leif Jørgensen er vi nødt til at se hele Jorden på en gang, hvis vi vil lave gode modeller af klimaet. Og gode klimamodeller er vigtige for forskningen. John Leif Jørgensen formulerer det sådan, at han og hans forskerkolleger skal gøre deres arbejde godt, hvis verden skal være et godt sted at være for mennesker om 20 år.

Temaets afsæt er John Leif Jørgensens forskning, som både gør os klogere på det ydre rum og på vores egen planet på samme tid. Hans forskning er både med til at kortlægge Jordens økosystemer, til at undersøge Solens partikelstorme og til at forudse, hvor på Jorden risikoen for akut ferskvandsmangel er størst for at imødekomme problemerne, før de opstår.

 

Undervisning i rumforskning kan motivere

Det kan virke verdensfjernt og uoverskueligt at betragte hele Jorden på en gang. Alligevel har det potentiale til at engagere elever i grundskolen på alle klassetrin. Forskningen i vores klode set fra rummet åbner nemlig op for undren og store spørgsmål – og det kan de seks inspirationskataloger være med til at bringe ind i klasseværelserne i både indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.

Inspirationskatalogerne tager udgangspunkt i elevernes nære verden som for eksempel træer i elevernes nære hverdag og fokuserer på emner som økosystemer, fotosyntese, rumjura og geodata.

Inspirationskatalogerne findes nederst på siden og har fokus på:

  • Træer, ilt og CO2
    (1.-2. klasse)
  • Træer og teknologi
    (3.-4. klasse)
  • Liv i by og rum
    (5.-6. klasse)
  • Rumteknologiens udfordringer og dataindsamling
    (7. klasse)
  • Rummet set fra Jorden
    (8. klasse)
  • Biomasseforskning fra rummet
    (9. klasse)

Katalogerne indeholder både konkrete undersøgelsesforslag og forslag til, hvordan du kan igangsætte undervisningen.

Du kan eksempelvis didaktisere temaet ’Naturen set fra rummet’ ved at inddrage eleverne i samtaler om disse forhold:

  • Når træer og andre planter vokser, tager de på i vægt, fordi de optager CO2 fra atmosfæren. Derfor bliver træ til kul, når vi brænder det.
  • Satellitbilleder kan hjælpe os med eksempelvis at lave detaljerede kort, kontrollere for variationer i vegetation, overvåge forurening og hjælpe med at forudsige vejret.
  • Der er så mange satellitter i kredsløb omkring Jorden, at der af og til sker trafikuheld i atmosfæren. Den store mængde skrot i rummet betyder, at antallet af sammenstød stiger, og dette udløser igen mere rumskrot.
  • Geodata kan have politisk betydning.  Brasilien er eksempelvis fortaler for at beskytte landets store skovarealer. Men satellitmålinger af landets skovhugst fortæller en anden historie.

Inspirationskatalogerne er bygget op over fire trin i en fagdidaktisk ramme for kompetenceorienteret naturfagsundervisning: undersøg, tilrettelæg, gennemfør og afrund.

Didaktiseringen støttes desuden af, at inspirationsmaterialerne relaterer temaet til de naturfaglige kompetenceområder modellering, undersøgelse, kommunikation og perspektivering samt til videns- og færdighedsområderne i Fælles Mål for naturfagsundervisningen.

 

Fagdidaktisk ramme for kompetence-orienteret naturfagsundervisning 

Inspirationskatalogerne er bygget op over fire trin i en fagdidaktisk ramme for kompetenceorienteret naturfagsundervisning: undersøgtilrettelæggennemfør og afrund.

Didaktiseringen støttes desuden af, at inspirationsmaterialerne relaterer temaet til de naturfaglige kompetenceområder modellering, undersøgelse, kommunikation og perspektivering samt til videns- og færdighedsområderne i Fælles Mål for naturfagsundervisningen.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Læs mere om kompetenceorienteret undervisning i videnspakken, der indeholder film, et vidensnotat, planlægnings- og udviklingsredskaber samt et eksemplarisk fællesfagligt forløb.

 

Naturvidenskabens ABC

Temaet om Naturen set fra rummet vedrører grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser. 10 sådanne erkendelser er beskrevet i Naturvidenskabens ABC, der er udviklet for Børne- og Undervisningsministeriet. Særligt relevante for temaet om Naturen set fra rummet er:

  • Erkendelse 1: Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt.
  • Erkendelse 2: Jordens overflade og klima udgør et dynamisk system.
  • Erkendelse 8: Fundamentale fysiske naturkræfter virker overalt i universet.
  • Erkendelse 10: Solsystemet er en meget lille del af en enkelt af milliarder af galakser i universet.

Læs mere her: Naturvidenskabens ABC

Om temapakkerne

Temapakkerne giver indblik i aktuelle naturvidenskabelige gennembrud fra forskere på danske universiteter og ideer til motiverende, kompetenceorienteret naturfagsundervisning.

I hver temapakke indgår et fagligt magasin, Temamagasinet Indblik, en forskerfilm og seks inspirationskataloger.

Filmen og magasinet introducerer til forskeren og forskningsfeltet, mens inspirationskatalogerne præsenterer en didaktisk bearbejdning, målrettet undervisning af elever på forskellige klassetrin.

 

Kreditering

Inspirationsmaterialet er udarbejdet af Rambøll Management Consulting, VIA University College og Københavns Professionshøjskole for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.