Artikel
Fagdialogkort til musik
Fagdialogkortene er et understøttende værktøj til lærere og vejledere. Kortene indeholder spørgsmål, der sætter fokus på, hvordan faghæftet kan anvendes til fælles refleksion om undervisningen i faget.
Sådan kan dialogkortene bruges
Fagdialogkortene kan for eksempel bruges på møder mellem fagkollegaer, hvor I ønsker at drøfte undervisningen og det faglige indhold i jeres fag. I kan udvælge enkelte dialogkort til at drøfte en særlig tematik i faget, eller I kan gennemgå alle spørgsmålene ét ad gangen. Fagdialogkortene tager ligesom faghæftet afsæt i de færre bindinger i Fælles mål.
Når I anvender fagdialogkortene, kan det være en god idé at:
- medbringe faghæftet til drøftelsen og slå op i det, når det giver mening i forhold til de enkelte dialogkort.
- udvælge et eller flere dialogkort, som I skal drøfte, på forhånd.
- vælge én, der står for at rammesætte, hvordan drøftelsen ud fra dialogkortene skal forløbe, og som eventuelt står for at fortælle om ændringerne i Fælles Mål, læseplaner og undervisningsvejledninger.
Overvej eventuelt, hvordan I kan inddrage ledelsen i arbejdet med at udvikle undervisningen i jeres fag.
Materialer
Find de relevante materialer her:
- Faghæftet for musik og inspirationsvideo om faghæftet for musik
- Præsentation om de lempede bindinger i Fælles Mål
- Fagdialogkortene findes som PDF øverst på denne side og i punktopstilling nederst på denne side
Vejledning
Opstår der behov for vejledning om indholdet i faghæftet kan I altid spørge ministeriets læringskonsulenter til råds på Børne- og Undervisningsministeriets faglige vejledningsforum emurespons.dk
Spørgsmål fra dialogkort til musik
- Hvordan anvender vi faghæftet som led i årsplanlægningen og den løbende tilrettelæggelse af undervisningen?
- Hvad er det vigtigst at sætte fokus på i undervisningen, for at eleverne opnår de ønskede kompetencer i musik?
-
Hvordan arbejder vi i dag med evaluering af undervisningen og feedback til eleverne?
Få inspiration til, hvordan der kan arbejdes med evaluering og feedback på s. 64-65 i faghæftet.
-
Hvordan kan faghæftet understøtte vores valg af indhold/undervisningsmaterialer i musik?
Se s. 66-73 i faghæftet.
-
I praksis fletter kompetenceområderne musikudøvelse, musikalsk skaben og musikforståelse sig ind i hinanden i musikundervisningen. Giv eksempler på læringsaktiviteter, der naturligt fletter disse områder sammen.
Se s. 66-73 i faghæftet.
-
Hvordan kan vi arbejde med progression og sammenhæng i musik?
Se s. 31 og s. 66-73 i faghæftet.
-
Hvordan kan vi gennem forskellige arbejdsformer understøtte elevernes læring i forhold til lydformning og sammenspil?
Se s. 55-59 i faghæftet.
-
Hvordan kan vi understøtte, at eleverne arbejder aktivt og skabende med musik i undervisningen? Giv eksempler.
Se s. 68-70 i faghæftet.
-
Musikfaget rummer særlige potentialer i forhold til elevernes alsidige udvikling. Hvordan kan vi ud fra forskellige arbejdsformer arbejde konkret med fagets indhold og elevernes alsidige udvikling?
Se s. 54-59 i faghæftet.
-
Hvordan kan vi ud fra vores didaktiske overvejelser tilrettelægge musikundervisning, som skaber inspirerende og inkluderende læringsmiljøer?
Se s. 60-64 og s. 82-83 i faghæftet.
-
Hvordan kan vi arbejde med det tværgående tema sproglig udvikling i musikundervisningen?
Se s. 79-80 i faghæftet.
Kreditering
Materialet er udviklet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.