Forløb

Had og forsoningsritualer i Sierra Leone

Udskoling: Ofre for en borgerkrig bor i dag side om side med de tidligere rebeller. Hvordan kan ofre og rebeller nærme sig hinanden? Forløbet har fokus på begreber som forsoning, ritual, tilgivelse og dilemma.

Forløbet er henvendt til 8.-9. klasse.
Anslået tidsforbrug: Ca. 7 lektioner.

Dette forløb tager udgangspunkt i en lille film om had og forsoningsritualer efter borgerkrigen i Sierra Leone. Forløbet har sit fokus i kompetenceområdet Livsfilosofi og etik, idet der lægges op til samtaler og diskussioner om dilemmaer inden for krig og fred, skyld og tilgivelse. Desuden arbejdes der med kristne grundbegreber og værdierne bag disse.

 

Forudsætninger, form og indhold

Filmen Forsoningens dilemma er produceret af: Jeppe K. Jørgensen og Pernille B. Jørgensen for DANIDA, og det er denne 12 minutter lange film, forløbet tager udgangspunkt i. I filmen trækkes forsoningens dilemma tydeligt op: Overfor den mulighed, som forsoningen åbner for at komme videre, står et tydeligt ønske om retfærdighed, hævn eller straf. De to hovedpersoner vil gerne tilgive og tilgives, så de kan komme videre, men offerets har autentiske og modsatrettede følelser, som er et godt afsæt for undersøge hævnens og forsoningens betydning for menneskets liv. 

Filmen kan ses her: Forsoningens dilemma

I forløbets indledning kan elevernes begrebsforståelse aktiveres ved at fokusere på ordkendskab, og i elevopgaverne kan eleverne arbejde med at beskrive og genkende de symboler og ritualer, som støtter forsoningsprocessen. Senere i forløbet kan eleverne forholde sig til betydningen af forsoningsritualets brug af symboler og betydningen og værdien af hævn og forsoning generelt i tilværelsen. 

Forsoningens dilemma kalder på etiske diskussioner, og derfor er gruppearbejdsformen oplagt sammen med opsamlinger i klassen. Der kan eksempelvis arbejdes med fokus på følgende:

  • At beskrive forskellige dilemmaer i forbindelse med forsoning, eksempelvis at forsoning ikke nødvendigvis er det samme som venskab, men at forsoningen er en mulighed, der opstår, så livet kan fortsætte. 
  • At diskutere konflikten mellem ønsket om hævn og håbet om fred og forsoning.
  • At reflektere over og tale om begreberne hævn og forsoning i relation til den religiøse dimensions betydning. 
  • At overveje religionens betydning for de to mænd i filmen.
  • At forholde sig til udvalgte symbolers og ritualers betydning for menneskers liv.
  • At beskrive og overveje ritualets betydning for, at de to mænd kan forsones. 

 

Tilrettelæggelse

Forløbet lægger op til, at eleverne skal udarbejde en tegneserie. Hvis din skole abonnerer på www.skoletube.dk, kan I vælge at benytte tegneserieprogrammet Pixton. Eleverne kan også udarbejde deres tegneserier i hånden.

Forløbet kan forlænges eller forkortes, alt efter hvor meget tid I har til rådighed. Tegneserien og præsentationen af ritualer og symboler, der beskrives i fase tre og fire kan bruges med henblik på differentiering, eksempelvis som en ekstra udfordrende opgave til de stærkeste elever. Tegneseriemediet giver med sine korte tekster også gode vilkår for de elever, som har svært ved skriftlig dansk.

Til at få overblik over filmen kan oversigten for ”Forsoningsprocessens struktur” benyttes. Oversigten findes nederst på siden.

I forbindelse med forløbet er der udarbejdet forslag til diskussionsspørgsmål til filmen. Disse forslag kan vælges til og fra og bruges, som det passer i forhold til tid og klassens niveau, fokus og interesse. Ideer til spørgsmål findes i en PDF nederst på siden.

Forslag til spørgsmål, der kan overvejes inden forløbet:

  • Hvordan skal landet Sierra Leone præsenteres?
  • Hvilke ord skal der arbejdes med i første fase af forløbet?
  • Hvordan skal grupperne arbejde med begreber som tilgivelse, forsoning og dilemma i fase to?
  • I hvilket omfang skal de angivne forslag til spørgsmål benyttes?
  • I hvilket omfang skal opgaverne i fase tre og fire inddrages i forløbet?
  • Hvordan skal der samles op og perspektiveres?

 

Forløbets opbygning

Forløbet er inddelt i fire faser.

1. Intro og ord
Forløbet kan indledes med en kort præsentation landet Sierra Leone med fokus på landets historie og den borgerkrig, der hærgede landet i 1990erne. Herefter kan der arbejdes med at undersøge betydningen af ordene forsoning og dilemma og se filmen Forsoningens dilemma (13 minutter)

2. Fokus på filmen
I denne fase kan eleverne arbejde i grupper med filmens tematisering af begrebet tilgivelse. Der er forslag til arbejdsspørgsmål til denne del i PDF´en nederst på siden.

3. Kristne symboler og ritualer
Eleverne kan arbejde i grupper med betydningen af kristne symboler og ritualer. Der er også til denne fase forslag til arbejdsspørgsmål i PDF´en nederst på siden. Eleverne kan eksempelvis lave en præsentation, der belyser et af de rituelle perspektiver.

4. Tegneserie
I fase fire kan tegneseriemediet bruges til afsløre Jonathans og Mbosas inderste tanker. Det er jo umuligt at se, hvad Mbosa og Jonathan inderst inde tænker om forsoningsprojektet. Eleverne kan højest prøve at aflæse deres kropssprog og leve sig ind i deres situation. Eleverne kan lave en tegneserie med tankebobler, der illustrerer og beskriver et eller flere af forsoningens dilemmaer:

  • Eleverne kan illustrere konflikten mellem ønsket om hævn og håbet om fred og forsoning.
  • Eleverne kan illustrere, hvordan Gud fungerer som en tredje part i forsoningsritualet.
  • Eleverne kan beskrive, hvordan ritualet bringer Mbosa og Jonathan i en situation, hvor forsoning er mulig.
  • Eleverne kan beskrive, hvordan ritualet tvinger/hjælper Mbosa til at tilgive.

 

Evaluering

Tegneserien og/eller præsentationen af ritualer og symboler, der støtter forsoningsprocessen, kan fungere som evaluering, idet disse produkter giver indsigt i elevernes viden, tanker og læring.

Der kan efter gennemførelsen af forløbet sættes fokus på spørgsmål som:

  • I hvilket omfang var eleverne i stand til at forklare og anvende relevante fagord og begreber?
  • Hvordan kunne gruppernes arbejde med spørgsmål og deres etiske og faglige diskussioner understøttes undervejs i forløbet?
  • Kunne tegneserier og præsentationer bruges som udgangspunkt for at vurdere elevernes faglige udbytte af forløbet?
  • Hvilke justeringer ville være nødvendige, hvis forløbet skulle gennemføres en anden gang?

 

Kreditering

Forløbet er udarbejdet i samarbejde med DANIDA.


Introduktion (01:14-05:08)

  • Forsoningsmødet arrangeres af Hope Sierra Leona (01:14)
  • Mødet afholdes i en kirke og indledes med en sang om Guds nåde (4:40)
  • Mbosa og Jonathan præsenteres for forsamlingen og formålet med mødet forklares: De to skal stå ansigt til ansigt her i håb om fred og forsoning (05:08)

1. Fase: Bøn, lys, kontakt og den fælles handling (05:47-­07:22)

  • Jonathan og Mbosa skal tænde et lys sammen som symbol på fred, forsoning og udvikling (05:47)
  • Imens de fælles holder lyset fremsiger Jonathan en bøn til Gud: ”Lad han tilgive mig, for det jeg har gjort og lad os sammen komme videre” (06:00) (Jonathan henvender sig til Gud og ikke til Mbosa. Gud skal gøre tilgivelsen mulig. I bønnen kan Jonathan låne de ord som er så svære at få sagt. Jonathan får præsenteret sit ærene, men Mbosa behøver ikke svare endnu.)
  • Imens de fælles holder lyset fremsiger Mbosa en bøn til Gud: ”Vi beder dig Gud, om at velsigne os, så det bliver muligt for os at tilgive hinanden” (06:54) (Mbosa fremsiger en bøn til Gud. Han beder om velsignelse af sig selv og Jonathan. Han beder om muligheden for tilgivelse. Det bliver altså en bøn for fjenden, en bøn om styrke og med bønnen lægges et ønske om at tilgive i Mbosas mund.

2. Fase: fodvask og bøn om tilgivelse (07:23-­11:37)

  • Jonathan vasker Mbosas fødder og beder om tilgivelse (08:10)
  • Mbosa vasker Jonathans fødder og fortæller sin historie (09:25)
  • Mbosa og Jonathan skal nu se hinanden i øjnene og tale sammen (10:25)
    • Johathan: ”Jeg ønsker virkelig at du skal tilgive mig”
    • Mbosa: ”Jeg har tilgivet dig. Nu kan vi komme videre som brødre"
  • Sammen bærer de vandet udenfor og hælder det på jorden for at opnå fred og forsoning. (11:11)

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.