Artikel

Alle skal lære at svømme – initiativer til svømmeundervisning i skolen

Projektet Alle skal lære at svømme sætter fokus på styrke skolesvømmeundervisningens status, faglighed og vilkår, så der skabes et bedre grundlag for, at alle børn opnår basale svømmefærdigheder.

I forbindelse med projektet Alle skal lære at svømme er der gennemført en stor undersøgelse om svømmeundervisning i Danmark. Denne artikel præsenterer de væsentligste pointer fra undersøgelsen og giver inspiration til svømmeundervisningen.

 

Formål

Målet for projektet Alle skal lære at svømme, der er igangsat af Dansk Svømmeunion og TrygFonden i samarbejde med FIIBL, er at udvikle ny viden, der kan understøtte landets kommuner og grundskoler i at levere endnu bedre indsatser i svømmeundervisningen. Projektet sætter fokus på den udfordring, at hvert andet barn i alderen 7-14 år enten ikke kan svømme eller må betegnes som en usikker svømmer. Desuden modtager omkring hvert femte barn i dag ikke svømmeundervisning i skolen.

 

Fem tilgange til svømmeundervisning

I Alle skal lære at svømme er der fokus på fem tilgange til svømmeundervisning, der er udviklet og afprøvet i samarbejde med svømmelærere og klubundervisere rundt om i landet:

  • Eksperimentarium: En legende og eksperimenterende tilgang til bevægelse i vand med udgangspunkt i de fire grundfærdigheder: 1. Elementskift, 2. Bevægelse, 3. Vejrtrækning og 4. Balance.
     
  • Multisvøm: Undervisning af stilarterne crawl, rygcrawl, brystsvømning og butterfly i parallelle forløb. Der er fokus på at kombinere stilarterne og at svømme effektivt og ikke nødvendigvis stilrent.
     
  • Technosvøm: Anvendelse af tablets/it i svømmeundervisningen. Tilgangen lægger op til teknikoptimering gennem makker-feedback eller legende og tværfaglige elementer, hvor der anvendes apps.
     
  • Åbent vand: Undervisningen gennemføres udendørs ved stranden, i sø eller havnebad, eventuelt i samarbejde med sejl-, ro- eller svømmeklub. Fokus er rettet mod livredning, og eleverne bruger våddragt og andet relevant udstyr til svømning i åbent vand.
     
  • Partnerskaber om svømning: Skoler og svømmeklubber samarbejder om svømmeforløb. Fokus er på det udbytterige samarbejde, hvor klubber for eksempel byder ind med deres kompetencer på det svømmefaglige område, og lærerne byder ind på det didaktisk /pædagogiske område.

Find materialer om alle fem tilgange på svømningiskolen.dk

 

Skolesvøm i indskolingen

Undersøgelsen peger på, at skolesvømning kan gennemføres på indskolingsniveau, og at undervisningen i de mindste klasser med fordel kan lægges an på udvikling af vandtilvænning og tilegnelse af grundfærdigheder, der netop er en forudsætning for at lære at svømme senere hen. Nogle af de senere undersøgelser antyder, at den optimale alder ligger mellem 5-8 år under forudsætning af, at børnene allerede har erhvervet sig grundlæggende færdigheder i vand. Det er blandt andet den type udmeldinger, som ligger til grund for, at der i Alle skal lære at svømme har været et særligt fokus på svømmeforløb med indskolingselever (0.-3. klassetrin).

Indskolingseleverne er fint i stand til at engagere sig i undervisningen med tilstrækkelig fokus og orden, og lærerne er positivt indstillede overfor at gennemføre svømmeundervisning med indskolingselever.

 

Skolesvøm i åbent vand

Det åbne vand fremstår som et brugbart supplement til den ordinære skolesvømning. Forløb i åbent vand kan dog ikke stå alene, hvis målet er, at deltagerne skal lære at svømme.

Undervisning i åbent vand giver eleverne mulighed for at afprøve og erkende egne svømmekompetencer i et miljø, der er væsentligt anderledes end i svømmehallen, og lærerne har mulighed for i praksis at undervise eleverne i sikker adfærd ved kyst, søbred med mere. Der er potentialer i at gennemføre svømmeforløb som en kombination af undervisning i hal og åbent vand, fordi der åbnes op for nye måder at optimere og sikre vandtilvænning, grundfærdigheder og kompetencer til at håndtere selv- og livredning.

Svømmeundervisning i åbent vand giver desuden ekstra muligheder for at arbejde med målsætningen om Den Åbne Skole via samarbejde med frivillige og lokale aktører som ro- og sejlklubber, livredningstjenester og svømmeklubber. Det er dog vigtigt at bemærke, at kun et mindretal af elever opnår samme svømmefærdigheder i åbent vand sammenlignet med undervisning i svømmehal.

 

Regler og anbefalinger til badning i åbent vand

Af bekendtgørelse om tilsyn med eleverne i folkeskolen i skoletiden (nr. 703 af 23. juni 2014) fremgår reglerne for tilsyn med eleverne i forhold til badning i åbent vand. Det fremgår her, at badning under ekskursioner og lignende, herunder badning i badelande, kun må finde sted, hvis det kan foregå under fuldt betryggende forhold.

Rådet for Større Badesikkerhed har følgende anbefalinger om badning til skoler:

  • At læreren inden badningen fra friland tillades skal sikre, at bund- og strømforhold mv. ikke frembyder nogen fare.
  • At badning kun bør foregå på et for eleverne nøje afgrænset område, som er let at overskue, og hvor alle kan bunde. Der bør være mindst to voksne, af hvilke den ene opholder sig på land, medens den anden deltager i badningen og markerer ydergrænsen for det tilladte område.
  • At begge de ledsagende skal kunne svømme og kunne udføre livredning. Der bør ikke være mere end 12-15 elever i vandet på samme tid, og eleverne bør have besked på at holde sammen to og to.

Læs mere om sikkerhed ved svømning og badning på www.badesikkerhed.dk

 

 

Komprimerede forløb

Komprimerede forløb, der defineres som værende komprimerede læringsforløb med flere undervisningsgange over en begrænset tidsperiode på 1-6 uger, kan være en mulighed, eksempelvis når formålet er vandtilvænning og opbygning af grundfærdigheder.

Anvendes det komprimerede design, må det anbefales, at eleverne hen over den samlede grundskoleperiode, tager del i flere svømmeforløb. Dette er nødvendigt for at sikre en vis mængde svømmetid og progression. De samlede projekterfaringer kan dog understøtte et forslag om at gennemføre flere komprimerede forløb, hver af 4-6 ugers varighed og med tre eller flere lektioner om ugen

 

Svømning som en del af færdigheds- og vidensområdet alsidig idrætsudøvelse

I Fælles Mål for idræt, 3.-5. klassetrin, findes vandaktiviteter i kompetenceområdet alsidig idrætsudøvelse. Vandaktiviteter fokuserer på elevernes kendskab til at sikre sig selv, selvredning og bjærgning i og på vand.

Eleverne skal opnå kendskab til metoder til at sikre sig selv i og på vand. Der er fokus på ansvarlig adfærd i og på vand, for eksempel brug af redningsvest ved sejlads. Der skal arbejdes med elevernes ansvarlighed, og eleverne skal lære at handle i overensstemmelse med egen formåen i og på vand.

Det er centralt, at undervisningen tager udgangspunkt i elevernes forskellige forudsætninger og kendskab til svømmeteknikker, og der skal arbejdes generelt med vandtilvænning og tryghed. Eleverne skal introduceres til forskellige svømmeteknikker, herunder brystsvømning, rygcrawl, crawl og svømning under vand. Elevernes motoriske udvikling er i centrum, og de skal desuden lære forskellige selvrednings-, bjærgnings- og livredningsteknikker.

 

Inspiration

Læs mere om vandaktiviteter i faghæftet for idræt

Nedenstående links til siden svoemningiskolen.dk samler den viden, der er tilvejebragt i forbindelse med projektet Alle skal lære at svømme. Linkene indeholder blandet viden om danskernes svømmefærdigheder samt en indgang til de tre hovedrapporter og de otte delrapporter med udgangspunkt i konkrete erfaringer.

Svømmeunderundervisning i grundskolen

Danskernes svømmefærdigheder

 

Kreditering

Artiklen er udarbejdet af Simon Bro Andersen, Konsulent, Dansk Svømmeunion

Projektet er igangsat af Dansk Svømmeunion og TrygFonden og er et empirisk kvalitativt studie med deltagelse af 2000 elever fra 0.-6. klasse, 60 undervisere, 30 skoler og 10 svømmeklubber fra 19 af landets kommuner

Indholdet i projektet er udarbejdet af: Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring, University College Lillebælt og Syddansk Universitet.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.