Artikel

Sådan kan du som lærer bruge de nationale test

De nationale test er et evalueringsværktøj, der kan understøtte pædagogiske indsatser på skolen.

Et evalueringsværktøj

De nationale test måler elevernes faglige niveau inden for de områder i fagene, der testes i. Testene kan bruges til at undersøge, om elever, klassen og/eller grupper har faglige styrker og svagheder inden for disse områder i fagene.

Når den enkelte elev har gennemført flere test i det samme fag, kan resultaterne fra de enkelte testforløb sammenlignes. Det bliver hermed muligt at vurdere elevens og klassens faglige progression inden for de områder, der testes i.

Resultaterne fra de nationale test kan indgå i den samlede faglige vurdering af dine elever og dine klasser sammen med din øvrige viden om eleverne og klasserne. Som lærer får du igennem et testresultat fra de nationale test ikke en detaljeret faglig viden om den enkelte elev, som kan stå alene.

De nationale test er et supplement til de øvrige evalueringsværktøjer, du anvender til faglig evaluering af dine elever og elevgrupper. Resultaterne fra de nationale test er velegnede til at give overblik over, hvilke elever og elevgrupper der særligt har brug for faglig udredning. Testene kan også bidrage til at fokusere vejlederes indsatser for særligt udfordrede eller dygtige elever og på den baggrund støtte klasser fagligt.

 

Pædagogisk brug af de nationale test i engelsk

De obligatoriske nationale test i engelsk gennemføres på 4. og 7. klassetrin. Testene i engelsk afdækker følgende tre profilområder på 4. og 7. klassetrin:

  • Læsning
  • Ordforråd
  • Lytning (4. klassetrin) / Sprog og sprogbrug (7. klassetrin)

De tre profilområder i hver test er tæt koblet til Fælles Mål for engelsk. En elev, der får et testresultat i de laveste resultatkategorier, vil med stor sandsynlighed være fagligt udfordret i engelsk. Om elevens udfordringer i engelsk er størst inden for læsning, ordforråd eller lytning/sprog og sprogbrug kan ikke læses direkte ud af testresultatet.

For at anvende resultatet fra de nationale test didaktisk og tæt på eleven, er det derfor nødvendigt at supplere resultatet fra testen med viden fra andre evalueringsværktøjer, der kan give en faglig afdækning af elevens delfærdigheder og samlede kompetencer, som læreren kan handle på. Herefter kan læreren igangsætte målrettede indsatser, der understøtter elevens behov.

Læreren kan også ved enkelte elever supplere resultatet fra testen ved at se på, hvordan eleven har besvaret opgaverne i testen.

 

Case: Engelsk

Herunder beskrives eksempler på, hvordan testen i engelsk konkret kan anvendes pædagogisk på skolen, når den sættes i spil sammen med andre evalueringsværktøjer.

Inddragelse af nationale test i engelsk i skolens årsplanlægning

På en skole skal eleverne i 4. klasse til den obligatoriske test i engelsk i foråret. I årsplanlægningen har engelsklærerne gjort plads til, at eleverne gøres fortrolige med testens opgavetyper og brugerflade, ved at de tager den frivillige test i efteråret, før den obligatoriske test tages i foråret.

Desuden har ledelsen indkaldt skolens engelsklærere og engelskvejleder til et opfølgningsmøde om den obligatoriske test. Endelig har engelsklærerne på årgangen givet plads i årsplanlægningen til, at der kan følges op på de tiltag, der besluttes på opfølgningsmødet.

Den frivillige test i engelsk

I efteråret tager eleverne måske den frivillige test i engelsk, eller dele af den. Eleverne løser den frivillige test og får på den måde mulighed for sammen i klassen at tale om opgavetyperne, nervøsitet, sværhedsgrad, og hvad de kan gøre, når de går i stå eller ikke kan svare.

Når eleverne senere i deres skolegang, skal tage testen på 7. klassetrin, får de også mulighed for at tale sammen om de erfaringer, de gjorde sig i 4. klasse, da de sidste gang blev testet i den obligatoriske test i engelsk.

Den obligatoriske test i engelsk

I foråret tager eleverne den obligatoriske test. Herefter vil engelsklærerne med udgangspunkt i blandt andet testresultatet for hele årgangen sammen med skolens engelskvejleder og ledelsen på et opfølgningsmøde undersøge om, der er noget i resultaterne, der kræver særlig opmærksomhed i forhold til lærernes øvrige evalueringer i klasserne. Lærerne vil inddrage viden fra forskellige skriftlige og mundtlige elevproduktioner og observationer i klasserne.

Opfølgning på testresultaterne

På denne årgang har lærerne haft indtryk af, at der er en stor faglig spredning blandt eleverne. Testresultaterne bekræfter lærernes faglige vurdering. I et par af klasserne fordeler elevernes testresultater sig overvejende i to grupper, der scorer henholdsvis højt og lavt. I sidstnævnte gruppe af elever konstateres det samtidigt, at nogle af eleverne overrasker, når lærerne undersøger elevernes opgavebesvarelser inden for profilområdet lytning. Her ser lærerne, at eleverne generelt svarer mere rigtigt på opgaverne end i de øvrige profilområder.

På opfølgningsmødet bruges testresultaterne til at indgå i dialog med skoleledelsen og engelskvejlederen om særlige indsatser i engelskundervisningen. Resultaterne fra de nationale test anvendes som et supplement til lærernes øvrige viden fra evalueringsværktøjer, som de har brugt til at afdække elevernes konkrete faglige udfordringer. På basis af det samlede billede af eleverne besluttes det at igangsætte en ekstra indsats vedrørende læsning. Indsatsen skal løbe resten af tiden i 4. klasse.

Læseindsatsen

Det besluttes, at engelsklærerne i læseindsatsen i 4. klasse vil strukturere og organisere undervisningen, så der bliver mulighed for 15 minutters læsning i hver engelsklektion. Hver klasse skal have adgang til en samling af fysiske bøger på engelsk, hvoraf nogle af titlerne skal være tilgængelige som lydfiler, så eleverne kan blive understøttet i deres læsning. Desuden vælges det også at benytte online-bøger, hvoraf nogle af titlerne ligeledes findes med tilhørende lydfil.

Lærerne sørger for, at der er bøger af forskellige sværhedsgrader og vejleder eleverne i valg af bøger, så eleverne læser på deres individuelle niveau. Lærerne er bevidste om vigtigheden af at læse bøger med et ordforråd, der overvejende er kendt af eleverne.

Forældrene informeres om, at eleverne opfordres til at læse online-bøger et par gange om ugen efter skoletid, og de opfordres til at støtte op om deres børns læsning.

Organisering

Eleverne tildeles en læsemakker, så de får mulighed for at sætte lyd på læsningen samt give og modtage formativ feedback i læseprocessen.

Der suppleres med gruppeaktiviteter med fokus på læsning, eksempelvis jigsaw reading og rotating role reading samt individuel læsning.

For at styrke læseindsatsen og sprogtilegnelsen vælger lærerne at inddrage skriftlige aktiviteter, hvorigennem elevernes skriftlige anvendelse af sproget fastholdes og kan være tilgængelig for efterbearbejdelse og sproglig refleksion. Eleverne vil blandt andet få mulighed for at skrive korte boganmeldelser og resumeer og desuden benytte den læste bog som modeltekst for deres egne bøger i eksemåelvis Book Creator.

Opfølgning 

Op mod sommerferien evaluereres læseindsatsen sammen med engelskvejlederen, og ud fra elevernes faglige udbytte vurderes det, hvordan der følges op på indsatsområdet i 5. klasse.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.