Aktivitet

Forslag til sprogudviklende aktiviteter - tale

Her gives forslag til aktiviteter og konkrete ideer til, hvordan du med afsæt i elevernes sproglige behov kan arbejde med sproglige kompetencer inden for kompetenceområdet tale.

I forbindelse med indførelsen af obligatoriske sprogprøver på skoler i udsatte boligområder er der udarbejdet et inspirationsmateriale med konkrete ideer til, hvordan du i praksis kan følge op på elevens sproglige behov med afsæt i kompetenceområderne læsning, skrivning, lytning og tale.

Herunder gives tre konkrete forslag til aktiviteter inden for kompetenceområdet tale, så du i undervisningen kan støtte op om arbejdet med elevernes sproglige kompetencer.

Aktiviteterne er generelle og kan bruges i alle fag. Det er således dig som lærer, der kobler et indhold på, som har relation til det, der i forvejen arbejdes med i fagene. På den måde kommer aktiviteterne ikke til at fremstå som løsrevne indslag i undervisningen, men spiller sammen med det indhold og det domæne, der undervises indenfor.

Aktiviteterne er ikke inddelt efter klassetrin, og det er op til dig at udvælge og tilpasse øvelserne, så de passer lige præcis til de elever, der er i klassen. 

 

Kompetenceområde: Tale

Herunder gives eksempler på aktiviteter inden for kompetenceområdet tale - mundtlig fremstilling og kommunikation.

Du kan finde mange flere aktiviteter i inspirationsmaterialet til sprogprøveprogrammet - find materialet via linket nederst på siden.

 

1. Mundtlig fremstilling: Beskriv et billede

Mål: Målet med aktiviteten er, at eleverne skal udvikle et præcist og nuanceret talt dansk.

Læremiddel: Til aktiviteten skal der bruges billeder, der passer ind i den faglige kontekst.

Aktivitet: Eleverne kan starte med at kigge godt på billederne. Eleverne kan eventuelt beskrive, hvad de ser på billederne. Herefter kan der stilles spørgsmål til billederne.

Det er vigtigt på forhånd at stilladsere eleverne med det relevante ordforråd.

Forslag til støttespørgsmål:

  • Hvilke billeder er for eksempel flotte, grimme, ligegyldige, spændende, tankevækkende, berigende...? (Hvorfor?)
  • I hvilken kontekst vil man kunne finde billederne?
  • Hvad skal billederne bruges til?

 

2. Mundtlig fremstilling: Benævnelse, beskrivelse, forklaring

Mål: Målet med aktiviteten er, at eleverne skal udvikle et præcist og nuanceret talt dansk.

Læremiddel: Til aktiviteten skal der bruges konkrete genstande eller billeder af genstande, der relaterer til et fag. Det kan være reagensglas, en vinkelmåler eller en historisk genstand.

Aktivitet: Aktiviteten kan både laves fælles i klassen og i mindre grupper. Der udvælges en genstand, som eleverne skal benævne og beskrive, ligesom de skal forklare, hvordan genstanden anvendes. Eleverne skal bruge deres hverdagssprog og gætte sig frem.

Forslag til støttespørgsmål:

  • Hvad er det? (benævnelse)
  • Hvordan ser det ud? (beskrivelse)
  • Hvad bruges det til? (forklaring)

For at eleverne kan flytte sig fra hverdagssprog til fagsprog, kan der efterfølgende arbejdes med relevante fagord og førfaglige ord. Aktiviteten kan gentages, og eleverne kan så anvende de førfaglige ord og fagord, der er arbejdet med.

Aktiviteten kan udvides på flere måder. Eleverne kan arbejde med at tilegne sig viden om genstandens funktion ved for eksempel at læse tekster, se billeder eller film, hvor genstanden anvendes i en kontekst. Efterfølgende kan de lave en præsentation af genstanden (mundtligt, skriftligt eller multimodalt). Aktiviteten kan derfor også anvendes i forhold til kompetenceområderne læsning og skrivning.

 

3. Kommunikation: En skal ud

Mål: Målet med aktiviteten er, at eleverne skal kunne argumentere for meninger og holdninger.

Læremiddel: Til aktiviteten skal der bruges fire billeder eller ord, der er relateret til hinanden. Det kan eksempelvis være billederne af en blomst, et blad, en rod, en stængel, tallene 3,6,9,12, eller fagordene solen, månen, jorden, Jupiter.

Aktivitet: Eleverne kan sidde i grupper. På tavlen kan læreren vise fire billeder eller ord, der relaterer sig til hinanden. Eleverne skal så blive enige om, hvilket ord de vil sortere fra - og hvorfor.

Grupperne kan på skift argumentere for deres valg i plenum.

Det er godt at være opmærksom på, at alle ord skal kunne vælges ud fra en faglig begrundelse.

 

Kreditering

Aktiviteterne er en del af materialet "Inspiration til arbejdet med sprogprøverne".

Læs mere om sprogprøverne og find materialet med ideer til alle kompetenceområder på emu.dk

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.