Artikel

Afdækning- og evalueringsredskaber til tosprogede elever

Denne oversigt præsenterer redskaber til afdækning og vurdering af tosprogede elevers sproglige kompetencer ved skolestart og skoleskift og til brug i den løbende evaluering.

Børne- og Undervisningsministeriet stiller en række evaluerings- og afdækningsredskaber til rådighed til arbejdet med at vurdere tosprogede elevers sproglige kompetencer ved skolestart, skoleskift og til brug i den løbende evaluering.

Herunder gives en kort indføring i redskabernes formål og anvendelsesmuligheder

Vis, hvad du kan

Vis, hvad du kan er et sprogscreeningsmateriale, der kan bidrage til at kvalificere arbejdet med at vurdere, hvilke tosprogede børn og elever der har behov for en særlig indsats samt afdække den enkeltes ressourcer og behov, så indsatsen kan blive så målrettet som mulig.

Målgruppen for sprogscreeningsmaterialet er tosprogede småbørn og tosprogede børn, som skal starte i skole, samt tosprogede børn, som skifter skole i løbet af deres skolegang. Sprogscreeningsmaterialet kan bruges af en medarbejder med særlige forudsætninger og viden om den pågældende aldersgruppes sprogudvikling og andetsprogstilegnelse – i materialet benævnt som den sagkyndige.

Find materialet her: Vis, hvad du kan

Hele vejen rundt om elevens sprog og ressourcer

Hele vejen rundt om elevens sprog og ressourcer er et helhedsorienteret afdækningsmateriale, der kan hjælpe lærere med den tidlige afdækning af nyankomne elevers skolebaggrund og sproglige kompetencer samt den løbende opfølgning på nyankomne og øvrige tosprogede elevers sproglige udvikling.

Materialet bygger på Fælles Mål i dansk som andetsprog –basis og supplerende og er et redskab, der giver mulighed for løbende at følge den enkelte elevs progression og udbytte af undervisningen.

Det samlede materiale består af tre trin:

  • Trin 1 omhandler elevens sprog og erfaringer, og foretages ved den første kontakt mellem eleven og det danske skolesystem.
  • Trin 2 foretages ved elevens skolestart og her bruges resultaterne fra første del til på enkel og præcis måde at få viden om elevens niveau indenfor litteracitet og numeralitet.
  • Trin tilbyder et redskab til systematisk at følge elevens progression i basisdansk og senere supplerende dansk som andetsprog.

Find materialet her: Hele vejen rundt om elevens sprog og ressourcer

De frivillige nationale test i dansk som andetsprog – 5. og 7. klasse

Formålet med de frivillige test i dansk som andetsprog er at afdække tosprogede elevers kompetencer og poten­tialer i forhold til at tilegne sig dansk – og at bruge resultaterne til at målrette og støtte undervisningen i alle fag. Testene er frivillige og er udviklet til 5. og 7. klassetrin, men da testene tilpasser sig den enkelte elevs niveau, kan testene også bruges på klassetrinnet over og under. For eksempel kan testen i dansk som andetsprog målrettet 7. klasse også bruges på 6. og 8. klassetrin.

De nationale test i dansk som andetsprog kan give et hurtigt og systematisk overblik over, hvad tosprogede elever kan og ved inden for følgende tre profilområder: Ordforråd, sprogbrug og læseforståelse. Testene måler således ikke alle elevens kompeten­cer inden for dansk som andetsprog, men alene de sproglige områder, som egner sig til at blive testet med en it-baseret test. Sproglige kompetencer som for eksempel kommunikationsstrategier, kompetencer på modersmålet og mellemsprogets udvikling må evalueres med andre værktøjer.

Testene henvender sig til tosprogede elever med mange forskellige forudsætninger i dansk som andetsprog, for eksempel:

  • elever, der skal udsluses fra modtageklasser
  • elever, der modtager undervisning i dansk som andetsprog
  • elever, der er tosprogede, og som har haft hele deres skolegang i Danmark.

Testene er derimod ikke relevante for elever i modta­gelsesklasser, hvor eleverne lige er kommet til landet, da testene forudsætter, at eleverne har et vist kendskab til det danske sprog.

Sprogprøver

Fra 2019 blev der indført obligatoriske sprogprøver på skoler i udsatte boligområder. Sprogprøverne er udarbejdet til brug i børnehaveklasser og 1.-9. klasse på disse skoler. Sprogprøverne og de tilknyttede inspirationsmaterialer er imidlertid offentligt tilgængelige og kan derfor bruges som evalueringsværktøj af alle skoler, der på eget initiativ ønsker at gennemføre sprogprøver og/eller ønsker at bruge inspirationsmaterialerne.

Sprogprøver i børnehaveklassen

Sprogprøverne til brug i børnehaveklasser er målrettet alle elever. Formålet er afdække og styrke elevernes sproglige forudsætninger for at få et godt udbyt­te af deres skolegang. Sprogprøverne har karakter af sproglege og gennemføres i fællesskab i klassen eller i mindre grupper.

Prøverne bygger på Fælles Mål for børnehaveklassen og afdækker elevernes sproglige kompetencer i bred forstand. Der er fokus på følgende sproglige områder: Lydlig opmærksomhed (fx rim), ordforråd, grammatiske færdigheder (fx ordbøjning, sætningsdannelse), fortælling og oplæsning, samtale og dialog samt tidlig skrivning og læsning.

Inspirationsmateriale fra sprogprøveprogrammet i børnehaveklassen

Sprogprøver i 1.-9. klasse

Formålet med sprogprøverne i 1.-9. klasse er at vurdere, om en elev ikke længere har behov for undervisning i dansk som andetsprog – supplerende. Sprogprøven kan omvendt også anvendes til at tage stilling til, om en given tosproget elev har behov for undervisning i dansk som andetsprog – supplerende. Endelig kan prøven give et praj om, hvilke områder, der skal fokuseres på i undervisning i dansk som andetsprog – supplerende.

Sprogprøven i 1.-9. klasse er en individuel prøve og indeholder fire dele svarende til kompetenceområderne i Fælles Mål for dansk som andetsprog – supplerende: Tale, Læsning, Lytning og Skrivning.

Find sprogprøverne på prøvebanken.dk.

Her findes sprogprøver, vurderingsskemaer samt pædagogiske vejledninger og inspirationsmaterialer til sprogstimulerende og sprogudviklende aktiviteter. Log ind ved brug af UNI-Login.

Inspirationsmateriale fra sprogprøveprogrammet 1.-9. klasse

Kreditering

Oversigten er udarbejdet af læringskonsulenterne for dansk som andetsprog.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.