Redskab

At være elev med ordblindhed i oplæring på SOSU uddannelsen

Gennem tre film kan du se, hvordan man kan understøtte elever med ordblindhed i deres læringsproces i oplæringsperioden, som kan bidrage til at eleven gennemfører uddannelsen.

Projekt med tre film, der tager udgangspunkt i eksemplariske forløb og pædagogiske overvejelser om brugen af læse- og skriveteknologi.

 

Kommunikation, dialog og åbenhed

Disse tre ord er gennemgående nøgleord for de tre undervisningsfilm, som har til formål at ordblinde elever får mest muligt udbytte af deres tid i oplæringen.

På mellem ni og tretten minutter får videoerne præsenteret både ordblinde elevers særlige behov og fagpersoners viden om muligheder for støtte, der kan inspirere andre til at øge kvaliteten i oplæringen samt undervisningen i skolen.

 

Målgruppen for de tre film

  • Ordblinde elever på social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen.
  • Fagpersoner, der møder eleverne i deres uddannelsesforløb, særligt i forbindelse med praksis og oplæring (oplæringsvejledere, uddannelseskonsulenter i kommuner, ledere i praksis og undervisere på SOSU skoler.
  • Ordblinde undervisere og læsevejledere på SOSU skoler
  • Pårørende til elever med ordblindehed
  • Kommende elever

Du kan se og læse om de tre film her nedenfor. 

 

Ordblindhedens udfordringer og løsninger – film 1

Eleverne fortæller om deres egne erfaringer med at være ordblind, og hvad de gør for at imødegå de udfordringer, som de møder. Oplevelserne omfatter bl.a. udfordringer med at bytte om på bogstaver og brugen af latinske fagord til at skrive konkrete observationer.

Eleverne fortæller også om egne selvopfattelser og strategier til at tackle deres ordblindhed. Mange fortæller, hvordan de tidligere har set sig selv som dumme, men nu tackler ordblindheden ved at bruge IT-hjælpemidler i skole og i praktik.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Åbenhed og ærlighed hos elever og arbejdsplads - film 2

Eleverne fortæller om, hvordan de forholder sig til deres ordblindhed, mens praktikvejleder fortæller, hvad arbejdspladsen kan gøre. Åbenhed og ærlighed er nøgleord til at imødekomme elever med ordblindhed, som for mange kan være et tabubelagt emne. Derfor er også forventningssamtalen med praktikstedet vigtig. Den gode praktikvejleder kan give hjælperedskaber især til dokumentationen, som er udfordrende, så der ikke forventes mere end, hvad eleven kan forholde sig til indenfor de eksisterende rammer.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Løsninger på at dokumentere som ordblind – film 3

Elever fortæller om brugen af både egne og virksomhedens hjælpemidler, når eleverne skal håndtere personfølsomme oplysninger og efterleve GDPR-krav.  

Implementeringen af IT-hjælpemidler har gjort ansatte mere synlige og givet dem mere lyst til at arbejde.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Kreditering

SOSU H (v. daværende centerchef Julie Secher og læsevejleder Lone Rosendahl) og Krithfilm APS (v. Thomas Klenow With). 

Filmene er udarbejdet som en del af Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler til undervisning i 2020.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.