Artikel

Forberedelse, gennemførelse og opfølgning på besøg hos en lærling/elev

Bilag til forløbet Besøg en lærling/elev. Bilaget er målrettet elever, der skal besøge en virksomhed, og sætter fokus på arbejdet før, under og efter besøget.

Forberedelse

I den kommende tid skal du besøge forskellige læresteder og lærlinge/elever, der har forskellige uddannelsesretninger. Besøgene skal give dig et indtryk af, hvad du kan forvente og glæde dig til som lærling/elev og som faglært.

Vi bruger et modul på at forberede besøget, et modul på vores besøg og et modul på at samle op.

Når du skal forberede dig, skal du undersøge og tænke over, hvad der kunne være interessant at spørge en lærling/elev om. Du skal skrive nogle spørgsmål ned.

Under besøget vil lærlingen/eleven fortælle om sine oplevelser. Det kan for eksempel handle om, hvordan det er at blive en del af et fagligt fællesskab på en arbejdsplads. Efter oplægget får du mulighed for at stille de spørgsmål, som du har forberedt.

 

Find ud af, hvad det er for et lærested

Inden besøget, skal du finde ud af, hvad det er for et sted, lærlingen/eleven har læreplads.

Gå på nettet, og undersøg det sted, I skal besøge. Undersøg eksempelvis:

  • Er der tale om en privat eller en offentlig virksomhed?
  • Hvad laver virksomheden?
  • Hvilke typer faglærte ansætter virksomheden?
  • Hvad laver de faglærte i virksomheden?

 

Undersøg lærlingens/elevens uddannelse, mulige arbejdsopgaver og jobmuligheder

Du skal nu finde ud af, hvilken uddannelse lærlingen/eleven har valgt. Prøv derefter at finde ud af, hvilke job og arbejdsopgaver der typisk vil være tale om inden for den uddannelse, som lærlingen/eleven har valgt.

Du kan søge på nettet. Se Eksempelvis. Job efter erhvervsuddannelsen på UG.dk. Du skal gå mest i dybden med den uddannelse, som lærlingen/eleven kommer fra. Du kan også undersøge andre uddannelser inden for samme uddannelsesretning.

Skriv dine noter ned undervejs.

 

Undersøg kulturen på lærestedet

Nu skal du undersøge, hvordan kulturen ser ud i lærlingens/elevens oplæringsvirksomhed. Gå ind på oplæringsvirksomhedens hjemmeside og prøv at finde svar på spørgsmål som:

  • Hvad lægges der vægt på fra oplæringsvirksomhedens side, for eksempel logo, slogans, beskrivelse af sig mv.?
  • Hvilke værdier står oplæringsvirksomheden for? Har de eksempelvis nogle bæredygtighedsværdier?
  • Hvad tror du, at oplæringsvirksomheden forventer af sine medarbejdere? Hvad skal de kunne? Hvordan skal de opføre sig? Går man i uniform, for eksempel skjorter med logo på?
  • Tror du, at de spiser frokost sammen i virksomheden?
  • Tror du, at der bliver holdt morgenmøder om dagens arbejde? Eller hvordan tror du, at arbejdet bliver planlagt?
  • Hvordan tror du, at medarbejderne arbejder sammen?

 

Faglig stolthed på lærepladsen

I skal nu gå sammen i grupper bruge jeres fantasi til at tænke over, hvad der gør medarbejderne i oplæringsvirksomheden fagligt stolte. Lav en brainstorm om, hvad I tror, er vigtigt for medarbejderne i deres arbejde.

I skal blive enige om, hvad det betyder at være faglig stolt på oplæringsvirksomheden. Hvornår er man fagligt stolt som medarbejder i denne virksomhed? I kan overveje:

  • Handler det om at være dygtig til at løse arbejdsopgaverne?
  • Handler det om at give god service til kunderne eller brugerne af offentlige serviceydelser?
  • Hvilken betydning har det at være faglig stolt i forhold til, hvordan man udfører arbejdsopgaverne?
  • Handler faglig stolthed også om at være en god kollega, som er parat til hjælpe og dele viden med kollegaerne?

 

Forbered spørgsmål til lærlingen/eleven

Nu skal I forberede spørgsmål til lærlingen/eleven. De kan handle om:

  • Hvorfor valgte du din uddannelse?
  • Hvad laver du i dit arbejde?
  • Hvordan samarbejder man på arbejdspladsen?
  • Er der nogle traditioner på arbejdspladsen?
  • Hvad er du mest stolt af i dit arbejde?
  • Hvem har du lært mest af i sit oplæringsforløb? Og hvad har du lært?
  • Hvad drømmer du om at komme til at lave i fremtiden?

 

På besøg

UNder besøget på virksomheden holder lærlingen/eleven først et oplæg. Derefter får I mulighed for at stille spørgsmål., og til sidst får I en rundtur på lærestedet.

 

Opfølgning

Når I er tilbage på skolen, bruger vi et modul på at tale om, hvordan det var at besøge lærlingen/eleven.

I skal gå sammen to og to. Derefter kan I tale om:

  • Hvad var jeres indtryk af at være lærling/elev på lærestedet?
  • Var der noget, som virkede overraskende?
  • Hvad, synes I, var mest interessant?
  • Var der noget, som I undrede jer over?
  • Hvordan synes I, at fællesskabet og kulturen på lærestedet virkede?
  • Er I blevet mere afklarede om jeres eget valg af læreplads?
  • Hvad er I kommet til at glæde jer mere til at arbejde med i fremtiden - både på skolen og når I skal have en læreplads?

 

Kreditering

Forløbet er udarbejdet af PLUSS

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.