Forskning og viden
Inspirationshæfte: Helhedsorienteret undervisning
Her kan du få Inspiration til at planlægge og gennemføre helhedsorienteret undervisning.
Inspirationshæftet
Metoderne i hæftet støtter en undervisningsform, som skaber mening for eleverne. Den centrale tankegang i helhedsorienteret undervisning er, at elever lærer bedst, når de kan se meningen med det, de skal lære. I hæftet får du konkrete ideer til, hvordan du kan arbejde med helhedsorienteret undervisning i egen undervisning og med dit team af kollegaer.
Centralt for helhedsorienteret undervisning er
- at underviserne kan gennemføre et brancherelevant helhedsorienteret forløb ud fra elevernes reelle kompetencer
- at underviserne kan planlægge helhedsorienterede undervisningsforløb i lærerteamet med vægt på differentiering og elevens motivation
- at underviserne kan gennemføre en motiverende tilrettelagt helhedsorienteret undervisning med et metodevalg, der tager højst muligt afsæt i det fagfaglige/erhvervsfaglige og i praksisnærhed
- at underviserne kan gennemføre undervisning, der er individuelt differentieret ud fra elevernes uddannelsesplaner, enten som praktiske opgaver i det praktiske læringsrum eller som case-baserede opgaver i det teoretiske læringsrum
- at underviserne kan gennemføre evaluering, bedømmelse og opfølgning i forbindelse med den enkelte elevs progression og opfyldelse af mål ved overgang til hovedforløb på valgt uddannelse.
Kreditering
Materialet er udarbejdet af FastholdelsesTaskforce.
Læs mere på fahot.dk.
Læs mere om helhedsorienteret undervisning gennem Nationalt Center for Kompetenceudvikling og Rambølls evalueringsrapport: Helhedsorienteret undervisning fra 2017.