Eksempel fra praksis

Fagretning inden for Omsorg, sundhed og pædagogik

Fremtidens aktivitetscenter er et eksempel på en fagretning på grundforløb plus. Fagretningen er rettet mod uddannelserne Social- og sundhedshjælper og Social- og sundhedsassistent.

Fagretningen ’Fremtidens aktivitetscenter’ er valgt ud fra, at elever på GF plus dels bliver i stand til at vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse. Dels bliver opkvalificerede i forhold til deres generelle, almene og erhvervsfaglige kompetencer, så de får styrket deres forudsætninger for at opfylde overgangskravene til hovedforløbet. Indholdet af fagretningen er sammensat, så elever på GF plus arbejder med dele af de faglige områder, indhold og metoder, som anvendes på GF2 SOSU.

I fagretningen er der valgt en model med 4,5 ugers varighed for de samlede erhvervsfag og 5,5 ugers varighed for kombinationsfaget.

 

Erhvervsfag (4,5 uge):

Arbejdspladskultur (1,5 uge)

Undervisningens mål er, at eleven på grundlæggende niveau kan:

  1. Anvende forståelse hvordan en produktiv og inkluderende arbejdspladskultur kan skabes
  2. Anvende forståelse for samarbejde og samspils betydning i en arbejdsproces
  3. Planlægge og tilrettelægge enkle arbejdsprocesser
  4. Diskutere arbejdspsykologiske emner og interkulturelle faktorers indflydelse på menneskers adfærd
  5. Reflektere over egen rolle og egen deltagelse i samarbejde om arbejdsopgaver
  6. Forholde sig hensigtsmæssigt til enkle og overskuelige eksempler på samspillet mellem den enkelte medarbejder og virksomheden

 

Arbejdsplanlægning og samarbejde (1 uge)

Undervisningens mål er, at eleven på grundlæggende niveau kan:

  1. Planlægge, koordinere og udføre en arbejdsproces
  2. Forklare hvordan forskellige planlægningsværktøjer og –metoder kan anvendes
  3. Anvende planlægningsværktøjer- og metoder
  4. Forklare forskellige typer af samarbejdsprocesser
  5. Samarbejde med andre om løsning af opgaver
  6. Fungere i forskellige samarbejdssituationer

 

 

Faglig kommunikation 1 + 2 (1 + 1 uge)

Undervisningens mål er, at eleven på grundlæggende niveau kan:

 

Niveau 1:

  1. Forstå og anvende faglige udtryk og begreber
  2. Analysere, beskrive og kommunikere faglige forhold, der relevante i forhold til fagretningen
  3. Søge og anvende relevante informationer og procedurebeskrivelser
  4. Vælge kommunikationsformer og - metoder, der er afpasset modtageren

Niveau 2:

  1. Vurdere forskelige samarbejds- og kommunikationsformer
  2. Analysere forskellige kommunikationsprocesser på baggrund af grundlæggende kommunikationsmodeller, f.eks. afsender-modtager, envejs- og tovejskommunikation
  3. Skelne mellem kommunikation i forskellige medier, f.eks. sms, tale og skriftlig kommunikation
  4. Har færdigheder i regning, der er en forudsætning for elevens gennemførelse af de erhvervsfaglige projekter, der indgår i fagretningen samt færdigheder i regning, der er væsentlige for elevens forståelse af lønsedler, årsopgørelse og andre væsentlige begreber i arbejdslivet

 

Kombinationsfag (5,5 uge):

  1. Har færdigheder i regning, der er en forudsætning for elevens gennemførelse af de erhvervsfaglige projekter, der indgår i fagretningen samt færdigheder i regning, der er væsentlige for elevens forståelse af lønsedler, årsopgørelse og andre væsentlige begreber i arbejdslivet
  2. Har sproglige kompetencer, der er en forudsætning for, at eleven kan læse og forstå tekster af forskellige genrer, der er væsentlige for elevens gennemførelse af de erhvervsfaglige projekter, der indgår i fagretningen
  3. Har sproglige kompetencer, der er væsentlige for, at eleven kan fremstille skriftlige eller visuelle produkter og anvende dette som grundlag for mundtlig fremlæggelse
  4. Kan indgå i konstruktiv dialog og kommunikere løsningsorienteret i et fagligt samarbejde, herunder deltage i et jobinterview
  5. Kan indgå i dialog om grundlæggende samfundsforhold og aktuelle samfundsmæssige problemstillinger, herunder reflektere over egen rolle og indflydelsesmuligheder
  6. Kan forklare betydningen af faktorer, der påvirker den enkeltes levevilkår, herunder privatøkonomiske forhold og livsstilsfaktorer, som personlig hygiejne, kost og fysisk form set i relation til det arbejdsmarked som fagretningen retter sig mod
  7. Kan beskrive egne kompetencer og lægge en målrettet plan for lærepladssøgning. Sætte personlige uddannelsesmål og evaluere egen lærepladssøgning i forhold til uddannelsesønsker, egne kompetencer og efterspørgslen på arbejdsmarkedet
  8. Kan skrive en lærepladsansøgning

 

Tema

Formål og indhold

Kombinationsfagets relation

Introduktion

  • Præsentation af skolen
  • Rundvisning på skolen
  • Introduktion til skolens uddannelser
  • Lær hinanden at kende, samarbejdsøvelser og teambuilding
  • Introduktion til fagretningen
  • Møde elever på social- og sundhedshjælper og social-og sundhedsassistentuddannelsen
  • Introduktion til skolens didaktiske grundlag – herunder lærernes rolle

 

Samfundsfaglige kompetencer

  • Dialog om erhvervsområdets behov for disse to faggrupper
  • Dialog om hvilke kompetencer der er brug for, for at løse erhvervsområdets opgaver

 

Produkt (fysisk/digitalt):

  • Tidlinje – viser antallet af ældre borgere i Danmark fra nu af og f.eks. 40 år frem
  • Illustration af kompetencer

 

Fremtidens aktivitetscenter

 

Tema 1

Byg et aktivitetscenter

  • Målgruppebeskrivelse
  • Model af centeret i enten digital eller fysisk udgave
  • Besøg et eksisterende ældre center kommunen
  • Oversigt over nødvendigt indkøb af inventar til centeret

 

Aktivitetscenteret ligger som en integreret del af stedets plejecenter. Det betyder, at de borgere som bruger aktivitetscenteret er borgere der dels kommer fra plejecenteret, og dels bor i kommunen.

Gruppen udarbejder beskrivelse af 4 borgere som gør brug af aktivitetscenteret. To borgere fra plejecenteret og to borgere fra kommunen. Borgerbeskrivelsen indeholder oplysninger om alder, køn, vægt, højde, ressourcer, begrænsninger, sygdomme og borgerens brug af velfærdsteknologiske løsninger. Borgerens livsstil, levevilkår, hvad der interesserer og motiverer borgeren samt vedkommendes evne til at udøve egenomsorg. Alle de andre grupper udarbejder tilsvarende 4 borgere. Tilsammen opnår grupperne et pænt antal borgere som alle gør brug af den enkelte gruppes aktivitetscenter.

Derefter udarbejder gruppen en digital eller fysisk model af aktivitetscenteret, så den matcher målgruppen – altså de brogere som bruger centeret. Gruppen kan også vælge at udarbejde aktivitetscenteret ved brug af både digitale med fysiske elementer. Grupperne tænker også ind, at centeret på sigt får andre borgere med andre behov, og at centeret skal kunne honorere disse nye behov og krav.

Modellen af aktivitetscenteret viser antal rum, størrelsen på disse og hvad det enkelte rum skal bruges til. Modellen begrundes fagligt. Gruppen argumenterer blandt andet for, hvordan de har taget højde for at skabe et godt fysisk arbejdsmiljø. Med det fysiske arbejdsmiljø tænkes her på hygiejne, støj og arbejdsstillinger.

 

Erhvervsfag der dækkes:

Arbejdspladskultur

Arbejdsplanlægning og samarbejde

Faglig kommunikation

 

Danskfaglige og sproglige kompetencer:

  • Viden om og brug af de nødvendige data for at skabe en fyldestgørende beskrivelse af målgruppen
  • Kontakt til ældre center og besøgets formål

 

Regnefærdigheder:

  • Model af centerets størrelse, rum og fysisk indretning

 

  • Prissammenlægning af nyt inventar

 

Digitale værktøjer:

Model i programmet SketchupMaker

 

Tema 2

Udarbejde et månedsprogram

  • Program der rummer aktiviteter der har en sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende karakter

 

Hver gruppe udarbejder et månedsprogram som aktivitetscenteret tilbyder borgerne. Månedsprogrammet tager udgangspunkt i en forståelse af, at aktiviteterne har en sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende karakter for borgerne. Programmet rummer fysiske, sociale, kulturelle og åndelige aktiviteter. Gruppen beskriver hver enkelt aktivitets formål og mål og begrunder den fagligt ud fra borgernes behov.

En af aktiviteterne er ‘Fælles spisning’, hvor eleverne arbejder med næringsstoffer, vitaminer og mineraler, kostsammensætning og beregning af energimængde. Gruppen tænker ind, hvordan borgerens appetit kan styrkes ved at deltage i ‘Fælles spisning’ og hvilken betydning det får for den enkelte borgers helbredssituation.

 

Erhvervsfag der dækkes:

Arbejdspladskultur

Arbejdsplanlægning og samarbejde

Faglig kommunikation

 

Danskfaglige og sproglige kompetencer:

  • Indhold og layout af programtilpasset målgruppen
  • Aktivitetsbeskrivelser

 

Regnefærdigheder:

  • Kost - og energiberegning
  • Budget for indkøb til arrangementet ’Fælles spisning’

 

Samfundsfaglige kompetencer:

  • Hvor mange ældre borgere i Danmark bor alene?
  • Betyder det at bo alene ensomhed?
  • Hvilken betydning kan dårlig ernæringstilstand hos borgeren få for samfundsøkonomien i forhold til antal indlæggelser på hospitaler?

Tema 3

Ansættelse af mere personale

  • Centerets personalepolitik omkring samarbejde og trivsel
  • Stillingsopslag – beregnet til flere og forskelige medier
  • Ansættelsessamtale

 

Erhvervsfag der dækkes:

Arbejdspladskultur

Arbejdsplanlægning og samarbejde

Faglig kommunikation

Danskfaglige og sproglige kompetencer:

  • Læse artikel og se udsendelse der skitserer hvad et godt samarbejde beror på og betydningen af det
  • Udarbejde centeret personalepolitik
  • Udarbejde centerets stillingsopslag
  • Udarbejde spørgsmål til ansættelsessamtalen
  • Viden om kommunikationsformer
  • Kommunikationsøvelser hvor der både er fokus på sprog og fysisk fremtoning

 

Afslutning

  • Afklaring af uddannelsesvalg 
  • Introduktion til lærepladsen.dk
  • Udarbejde ansøgning
  • Forberede jobsamtale
  • Arbejde med personlig fremtræden og præsentationsteknik
  • Evaluering af forløbet

 

Danskfaglige og sproglige kompetencer:

  • Udarbejde ansøgning til lærepladsen.dk

 

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.