Fra skole til praktikken og retur

Selvom de fleste elever trives, er oplæringsperioden en udfordring for nogle elever. Det styrker elevernes læreproces, når både skolen og praktikken opleves som to sider af et samlet uddannelsesforløb.

Skole og oplæringsvirksomhed skal sammen og hver for sig være stærke på nogle bestemte områder. Skolerne skal især have fokus på hvordan der forud for oplæringsperioden og når eleverne kommer retur kan arbejdes med eksempler fra praksis der vil øge elevernes oplevelse af sammenhæng og støtte eleven/lærlingen i at tage ansvar for egen uddannelse.

På denne side kan du danne dig et overblik over perioden.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Samspillet mellem læreren, eleven og oplæringsvejlederen er afgørende for, at vi kan få skabt en god overgang fra skole til oplæring. Det fortæller lektor i erhvervspædagogik på AU, Vibe Aarkrog, om i denne video.
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Anna, læringskonsulent på Randers Social- og Sundhedsskole, fortæller, at det er altafgørende, at eleven er lige så gyldig en part i arbejdet med overgange. I videoen fortæller eleven Malene om, hvordan vekselvirkningen mellem teori og praksis føles tryg.

eud_overgange_elevrejsen

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.