Forløb
Forløb: Design af digitale artefakter
Eleverne skal i forløbet udarbejde forslag til forbedring af et digitalt artefakt fra deres fagområde. Der indgår teoretisk og praktisk arbejde med analysemetoder og idégenereringsprocesser.
Introduktion
I videoen introducerer Ole Raal fra Tech College kompetenceområdet Erhvervsrettet digital udvikling. Han fortæller om forløbet og de tilhørende materialer og afslutningsvis giver han gode råd til andre lærere, der skal undervise i faget.
Inspirationsmaterialerne finder du under videoen.
Om forløbet
Målgruppe: Erhvervsinformatik, niveau C
Kompetenceområde: Erhvervsrettet digital udvikling
Forventet tidsforbrug: 26 timer
Faglige mål: Eleven kan konkret og praktisk arbejde sig frem mod udvikling/redesign af digitale artefakter, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af iterative designprocesser samt modifikation og videreudvikling af digitale artefakter med relevans i en erhvervsfaglig kontekst.
Kernestof: Eleven kan med udgangspunkt i en analyse af et digitalt artefakt fra fagområdet redesigne artefaktet og brugen af dette på en værdiskabende måde. Eleven kan selvstændigt tilrettelægge og udføre iterative designprocesser
Planlægning/overvejelser
I forløbet introduceres elevene til konkrete metoder og modeller, som er brugbare til kompetenceområdet Erhvervsrettet digital udvikling. I forløbet indgår teori om innovations- og designprocesser, brugergrænseflader og metoder til prototyping og brugertests.
Eleverne afprøver og træner brugen af de præsenterede metoder og værktøjer med udgangspunkt i konkrete eksempler på brugergrænseflader og artefakter fra fagområdet.
Forløbet afsluttes med et mini-projekt, hvor grupperne videreudvikler og forbedrer udvalgte dele af interfacet for et fagspecifikt digitalt artefakt.
Udviklingsprocessen og prototypen dokumenteres i elevens arbejdsportfolio.
Forslag til lektionsplan
Lektion |
Indhold |
Materiale |
1 |
Introduktion til forløbet og gennemgang af værktøjer. |
Inspirationsmateriale: Underviseren udarbejder en PowerPoint og opgaveoversigt, som giver eleverne overblik over faglige mål og forløbets indhold. Eksempler på digitale artefakter fra fagområdet inddrages. |
2-3 |
Innovations- og designprocesser
|
Teori:
|
4-6 |
Innovations- og designprocesser
|
SCRUM
Opgave: Lav team. Vælg Prod. owner & SCRUM master.
Se eksempel på PP fra mekanikeruddannelsen ” Udvikle hvad og hvorfor".
|
7-9
|
Brugergrænseflader |
Gennemgang & diskussion: 8 Characteristics Of Successful User Interfaces User Interface Elements (www.usability.gov) Gruppeopgave
|
10-12 |
Metoder til prototyping
|
|
13-15 |
Metoder til prototyping |
Elevopgave: www.code.org (one-hour intro) Gennemfør: https://studio.code.org/s/applab-intro/stage/1/puzzle/1
Gruppeopgave:
|
16-18 |
Brugertest |
Inspiration og metode Metode brugertest (Innovation.sites.ku)
Elevgrupperne inddeles i Testere og Testpersoner. Testpersonerne stilles til rådighed for Testere, således at testpersonerne skal afprøve andre gruppers prototyper.
De oprindelige elevgrupper samles igen (testere & testpersoner) om egne projekter
|
18 - 26 |
Udvikling af fagspecifikt digitalt artefakt |
Mini-projekt: I dette selvvalgte miniprojekt vælger eleverne, i mindre grupper, et digitalt artefakt fra fagområdet, som afsæt for en digital udviklingsproces.
Eleverne skal, ved brug af de afprøvede metoder, gennemføre og dokumentere en digital udviklingsproces på udvalgte dele af et artefaktets interface med henblik på at gøre det mere anvendeligt for målgruppen. Resultaterne af den digitale udviklingsproces dokumenteres som en prototype i elevens arbejdsportfolio.
|
Evaluering
Elevernes designproces og papirprototype (eller evt. PP) indgår i deres arbejdsportfolio.
Papirprototypen anvendes til senere at danne grundlag for forslagene til forbedring af artefaktets brug, herunder det ændrede design af brugergrænsefalden.
Efter dette forløb skal eleven kunne planlægge og arbejde sig frem til udvikling/redesign af et digitalt artefakt efter anderkendte metoder. Derudover skal eleven kunne kvalificere de beslutninger, der ligger til grund for udviklingen/redesignet.
Der kan være forskel på forløbets indhold inden for forskellige fagområder. På tekniske uddannelser vil det være oplagt at foretage redesign af digitale artefakters brugerflade/anvendelse. På serviceuddannelser kan det være relevant at fokusere på anvendelsen og effektiviseringer af arbejdsgange, da det i mange tilfælde alene vil være muligt at ændre den fagprofessionelles interaktion med artefaktet, fremfor at ændre på et kommercielt tilgængeligt artefakts funktion.
Materialer til forløbet
Eksempel fra mekanikeruddannelsen.
Eksempel på oplæg fra mekanikeruddannelsen.
Eksempel på "Argumentation og introspektion" fra mekanikeruddannelsen.
Kreditering
Forløbet er udarbejdet af Ole Raal, TECHCOLLEGE.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.