Aktivitet

Praktisk øvelse med FAKIR-modellen

I forløbet får eleverne mulighed for at øve sig i at anvende FAKIR-modellen som værktøj til systemudvikling.

Opgaven tager udgangspunkt i et eksisterende digitalt artefakt, som eleverne er fortrolige med i forvejen (hvordan elevernes skema bliver lagt på skolens digitale platform). Dermed kan FAKIR-modellens anvendelse komme i fokus, frem for det digitale artefakts funktion.

Eleverne kan vælge, hvilken digital teknologi (telefon, tablet, PC, MAC), de vil gøre til genstand for artefaktets systemudvikling.

 

Tilrettelæggelse

Eleverne opdeles i mindre grupper. Læreren er ansvarlig for tidsstyring og kort opsamling efter hvert af metodens fem trin.

  • Læreren gennemgår kort dagens program og PP: ”Intro til FAKIR modellen.pptx
  • Læreren uddeler ”Trin 1 i FAKIR-modellen” til elevgrupperne, igangsætter aktiviteten og lader PP til FAKIR trin 1 stå fremme.
  • Elevgrupperne dokumenterer deres arbejde på et fælles papir/dokument (gerne i skitseform) for hvert trin.
  • Et par grupper udvælges til at fremlægge deres arbejde/resultater for klassen inden næste trin igangsættes.
  • Dette gentages indtil alle aktiviteter til de 5 trin i modellen er gennemført.

 

 

 

Kreditering

Udarbejdet af Ole Raal

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.