Forløb

Analyse af digitale artefakter - Peter Bruus

Peter Bruus fortæller i denne video om analyse af digitale artefakter. På siden finder du også et forløb, korte aktiviteter og analyseværktøjer, herunder teknologianalyse, formålsanalyse, brugsstudier og konsekvensvurdering.

Analyse af digitale artefakter

Peter Bruus fortæller i denne video om analyse af digitale artefakter og det tilhørende inspirationsmateriale på emu. 

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Undervisingsmateriale

Grundtekst og præsentation af  de 4 analyseområder: Teknologianalyse, Formålsanalyse, Brugsstudier, Konsekvensvurdering.
Beskrivelsen af analyseværktøjerne er suppleret med arbejdsspørgsmål og ideer til forskellige generelle artefakter, som kunne være interessante at analysere. 

Dokumentet indeholder links til ressourcer om blandt andet Google AI (kunstig intelligens), Industro 4. 0, robotter og hardwaregennemgang. Sidst i dokumentet finder du forslag til tre korte opgaver, der kan inddrages efter behov. 

Eksempel på forløbsplan, der inddrager udvalgte materialer på emu.

Dokumentet kan bidrage til at kvalificere diskussionen omkring: Konsekvenser, muligheder og potentialer ved automatisering og brancherelaterede ekspertsystemer.

 

 

Optaget webinar om undervisning i digitale artefakter

Oplæg fra 2020 ved Peter Bruus, 31 minutter. Eksempler på digitale artefakter fra forskellige uddannelsesområder bliver inddraget.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

 

Kreditering

Materialet er udarbejdet af Peter Bruus. Cand.scient. i Teknoantropologi og Udviklingskonsulent hos ZBC - Zealand business College.

Siden er opdateret 12. august 2021 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.